- tis 16 feb 2016, 08:53
#1048833
Jag kan passa på att nämna att mitt originalbatteri i V50n (1.6d DRIVe MY 2010) höll i nästan 6 år / 19000 mil med konstant parkeringsvärmaranvändande vintertid (avstånd till jobb 6 mil) men då var bilen avställd 2010-2011.
Så visst sliter det, dock var originalbatteriet ganska billigt (ca 1500:-) och lätt att byta så eventuell extrakostnad för batterislitage känns ganska blygsam i sammanhanget.
P210 skrev:Autoläget använder ju bara värmaren när motorn är igång (generatorn laddar) - inte så mycket slitage på batteriet då! Men om du däremot använder tiduret och kör mycket med värmaren som parkeringsvärmare kan man nöta ned ett originalbatteri på 3-4 år. AGM batteri rekommenderas om du behöver byta framöver, de tål bättre värmarens långa, (lägre) effektutttag, ett vanligt batteri är mer optimerat för att klara av startmotorns behov (korta höga effektuttag).
Värmaren mår dessutom bäst av att få gå längre stunder (>10 min), ska du bara köra korta sträckor kan den gott vara av, annars mår ju motorn bra av att snabbt komma upp i temperatur när det är minusgrader ute!
V60 T8 R-design & B&W, 5000 mil
V245 MY1976 B21ET M46 Turbokonverterad, 11000 mil
Såld: V60 MY2016 D3 Summum, Premium Sound
Såld: V50 MY2010 1.6d DRIVe Momentum, Dynaudio
Såld: V50 MY2006 2.0d Momentum
Såld: S40 MY2001 2.0T
Såld: V745 MY1988 GLT 16v Aut
Såld: V244 MY1981 GLT
Såld: V244 MY1976 DL