Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktor89
#1048771
Hej! Jag har dålig koll på värmare o så. Har hitills haft extravärmaren på "av" o allt har funkat bra men vad gör det för skillnad att sätta på den? Blir det extra varmt i bilen eller vad?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1048776
Antar att du har diesel och ett val som heter auto?

Den gör så att motorn uppnår arbetstemperatur snabbare vilket är bättre för motorn och du får värme i kupén snabbare.
av Viktor89
#1048808
Ja det har jag. Men läste nånstans att det sliter massa på batteriet vid korta körsträckor? Fast de har funkat bra att ha den på "av" en så länge så lika bra att fortsätta me de.
Användarvisningsbild
av P210
#1048817
Autoläget använder ju bara värmaren när motorn är igång (generatorn laddar) - inte så mycket slitage på batteriet då! Men om du däremot använder tiduret och kör mycket med värmaren som parkeringsvärmare kan man nöta ned ett originalbatteri på 3-4 år. AGM batteri rekommenderas om du behöver byta framöver, de tål bättre värmarens långa, (lägre) effektutttag, ett vanligt batteri är mer optimerat för att klara av startmotorns behov (korta höga effektuttag).

Värmaren mår dessutom bäst av att få gå längre stunder (>10 min), ska du bara köra korta sträckor kan den gott vara av, annars mår ju motorn bra av att snabbt komma upp i temperatur när det är minusgrader ute!
av lv455
#1048833
Jag kan passa på att nämna att mitt originalbatteri i V50n (1.6d DRIVe MY 2010) höll i nästan 6 år / 19000 mil med konstant parkeringsvärmaranvändande vintertid (avstånd till jobb 6 mil) men då var bilen avställd 2010-2011.

Så visst sliter det, dock var originalbatteriet ganska billigt (ca 1500:-) och lätt att byta så eventuell extrakostnad för batterislitage känns ganska blygsam i sammanhanget.

P210 skrev:Autoläget använder ju bara värmaren när motorn är igång (generatorn laddar) - inte så mycket slitage på batteriet då! Men om du däremot använder tiduret och kör mycket med värmaren som parkeringsvärmare kan man nöta ned ett originalbatteri på 3-4 år. AGM batteri rekommenderas om du behöver byta framöver, de tål bättre värmarens långa, (lägre) effektutttag, ett vanligt batteri är mer optimerat för att klara av startmotorns behov (korta höga effektuttag).

Värmaren mår dessutom bäst av att få gå längre stunder (>10 min), ska du bara köra korta sträckor kan den gott vara av, annars mår ju motorn bra av att snabbt komma upp i temperatur när det är minusgrader ute!
Användarvisningsbild
av Strebern
#1048851
svergie2 skrev:Antar att du har diesel och ett val som heter auto?

Den gör så att motorn uppnår arbetstemperatur snabbare vilket är bättre för motorn och du får värme i kupén snabbare.
Finns även på min T6:a, så det är inte bara diesel. Moderna bensinare är kalla de med :D
av lv455
#1049153
Jag har det även på vår gamla 745:a och hade det på en 244:a från 81. Har man väl vant sig vill man inte vara utan :) .


Strebern skrev:
svergie2 skrev:Antar att du har diesel och ett val som heter auto?

Den gör så att motorn uppnår arbetstemperatur snabbare vilket är bättre för motorn och du får värme i kupén snabbare.
Finns även på min T6:a, så det är inte bara diesel. Moderna bensinare är kalla de med :D
Användarvisningsbild
av MartinS
#1049155
Fanns det autoläge på en 240 från 81?
Användarvisningsbild
av svergie2
#1049162
Strebern skrev:
svergie2 skrev:Antar att du har diesel och ett val som heter auto?

Den gör så att motorn uppnår arbetstemperatur snabbare vilket är bättre för motorn och du får värme i kupén snabbare.
Finns även på min T6:a, så det är inte bara diesel. Moderna bensinare är kalla de med :D
Jag vet, därför jag frågade om han hade diesel eftersom det inte är lika nödvändigt med bränslevärmaren på en bensinmotor :)
Användarvisningsbild
av PaNi
#1049218
Så länge du inte fryser själv är det helt OK att inte aktivera extravärmaren. Är det riktigt kallt (-10 ungefär) når inte motorn sin arbetstemperatur utan hjälp, och det blir inte varmt i kupén.

Jag gör som du; har de-aktiverat auto-värmare och startar den manuellt när jag vet att jag ska köra mer än fem minuter. På så sätt slipper jag en massa korta och onödiga körningar av värmaren.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]