Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktor89
#1049299
Tack för hjälpen! Men jag har nog aldrig kört med extravärmaren trots att vi hade -20 för ett tag sen, tyckte de va varmt o skönt i kupen men i motorn vet jag inte. Menar du att om de är så kallt kommer motorn aldrig upp i arbetstemperatur trots lång körsträcka?
Användarvisningsbild
av Strebern
#1049526
svergie2 skrev:
Strebern skrev:
svergie2 skrev:Antar att du har diesel och ett val som heter auto?

Den gör så att motorn uppnår arbetstemperatur snabbare vilket är bättre för motorn och du får värme i kupén snabbare.
Finns även på min T6:a, så det är inte bara diesel. Moderna bensinare är kalla de med :D
Jag vet, därför jag frågade om han hade diesel eftersom det inte är lika nödvändigt med bränslevärmaren på en bensinmotor :)
Jag kan säga att extravärmaren behövs på min bensinare, den tar evigheter på sig att bli varm. Tacka vet jag min gamla 850, den blev varm på ett par hundra meter ;). Det har hänt lite i utvecklingen helt klart.
av lv455
#1049712
Nej, det gjorde det inte men den gamla B23E-spisen blev varm raskt ändå. Tidur fanns men precis som på 745:an så ställde man in brännarens starttid och inte tid för planerad avfärd.

Nu ser jag fram emot beställd V60 med app-styrd brännare, utvecklingen har helt klart gått framåt.
MartinS skrev:Fanns det autoläge på en 240 från 81?
Användarvisningsbild
av PaNi
#1050058
Viktor89 skrev:Tack för hjälpen! Men jag har nog aldrig kört med extravärmaren trots att vi hade -20 för ett tag sen, tyckte de va varmt o skönt i kupen men i motorn vet jag inte. Menar du att om de är så kallt kommer motorn aldrig upp i arbetstemperatur trots lång körsträcka?
Beror på hur kallt det är och hur hårt motorn belastas. Jag har noterat att vid -10 dalar temperaturnålen om man fiser fram i 70-80 km/h. Väl uppe på motorvägen så stiger motortemperaturen igen när belsatningen ökar.
av svedan
#1050107
Kört sista 63000 mil med värmaren i "autoläge". Mesta körningarna 7 km enkel resa. Inga bekymmer. Varför ändra på ett autoläge?? Och detta att slita på värmaren! Nä, på med auto bara. Och en varm motor sliter mindre än en som ska köras varm själv utan värmare. Därför finns den.
av RaulDuke
#1484838
Har en V60D3-2017.
Jag tycks bara ha on/off-läge på extravärmen. Känns lite lurigt. Det borde ju finnas ett autoläge på den, men det har jag inte hittat. Hade det på min tidigare V50. Brukar alltid köra den vid kall väderlek, alt fjärrstyrda parkeringsvärmaren. Idag verkar extravärme inte ha fungerat. - 2 ute och motorn kom inte upp i arbetstemp på 2 mil. Inga felmeddelanden.
Kör man direktstart på parkeringsvärmaren så verkar det lira. Eller är det separata enheter? Får hoppas det bara var ngt tillfälligt. Garanti gick ut för 100 mil sedan 😑
av dannesk
#1484847
RaulDuke skrev:Har en V60D3-2017.
Jag tycks bara ha on/off-läge på extravärmen. Känns lite lurigt. Det borde ju finnas ett autoläge på den, men det har jag inte hittat. Hade det på min tidigare V50. Brukar alltid köra den vid kall väderlek, alt fjärrstyrda parkeringsvärmaren. Idag verkar extravärme inte ha fungerat. - 2 ute och motorn kom inte upp i arbetstemp på 2 mil. Inga felmeddelanden.
Kör man direktstart på parkeringsvärmaren så verkar det lira. Eller är det separata enheter? Får hoppas det bara var ngt tillfälligt. Garanti gick ut för 100 mil sedan 😑
ON på exravärmaren är ju Auto, bilen startar vämaren om den anser att den behövs.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1484852
Autoläget hittar du under Inställningar när du snurrar på tumhjulet på blinkersspaken.
Välj PÅ sen backar du ur menyn med reset.

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]