Sida 1 av 1

Maximal strömstyrka ur 13-polig släpvagnskontakt

Postat: sön 14 feb 2016, 17:55
av PaNi
Är spekulant på en båt-trailer med el-vinsch. Den nuvarande ägaren har ett separat batteri på trailern för att mata vinschen. Vet ännu inte hur mycket ström vinschen kräver, men om det är möjligt hade det ju varit smidigt att ta strömmen från bilens släpvagnsuttag. Har letat både på nätet och i instruktionsboken utan att komma fram till hur mycket ström man maximalt kan plocka ut på stift 9 eller 10.

Förmodligen går det inte att driva vinschen direkt från släpvagnskontakten, men det hade ändå varit intressant att veta vad den kan leverera. Man skulle ju kunna ha ett litet MC-batteri på trailern (hög ström under kort tid) och ladda detta från släpvagnsuttaget.

Någon som vet eller ännu bättre; har erfarenheter att dela med sig av?

Re: Maximal strömstyrka ur 13-polig släpvagnskontakt

Postat: sön 14 feb 2016, 18:32
av Lövet
+1 intresserad av den här frågan. Dock inte för att driva winsch utan backljus tänkte jag.

Re: Maximal strömstyrka ur 13-polig släpvagnskontakt

Postat: tis 16 feb 2016, 14:03
av Calvin
Till konstant matning sitter det en 40 Amperes säkring. Borde ju vara det som är begränsningen. Iaf är det 40 A på min MY15.

Re: Maximal strömstyrka ur 13-polig släpvagnskontakt

Postat: tis 16 feb 2016, 16:07
av leiwi
Calvin skrev:Till konstant matning sitter det en 40 Amperes säkring. Borde ju vara det som är begränsningen. Iaf är det 40 A på min MY15.

Ja så är det ju!

Re: Maximal strömstyrka ur 13-polig släpvagnskontakt

Postat: ons 17 feb 2016, 12:22
av PaNi
OK, så 40A borde funka att plocka ut på stift #9 då.

Pratade även med min återförsäljare, och enligt honom så styrs alla utgångar i släpvagnsuttaget av en "TRM", en styrenhet som bara finns om du har Volvo orginalkrok (vilket jag har). TRM:en styr pinnarna i släpvagnsuttaget med interna MOSFET:ar, och dessa levererar max 15A totalt eftersom TRM:en är avsäkrad med 15 Ampere.

Kan det vara så att just stift #9 inte styrs av TRM:en? Eftersom den ska leverera konstant 12V så finns det ju liksom inget att styra, så den skulle ju kunna vara kopplad direkt till bilens batteri och avsäkrad med en separat 40A-säkring. Någon som vet så jag slipper spekulera?

Re: Maximal strömstyrka ur 13-polig släpvagnskontakt

Postat: ons 17 feb 2016, 22:18
av leiwi
1.jpg
PaNi skrev:OK, så 40A borde funka att plocka ut på stift #9 då.

Pratade även med min återförsäljare, och enligt honom så styrs alla utgångar i släpvagnsuttaget av en "TRM", en styrenhet som bara finns om du har Volvo orginalkrok (vilket jag har). TRM:en styr pinnarna i släpvagnsuttaget med interna MOSFET:ar, och dessa levererar max 15A totalt eftersom TRM:en är avsäkrad med 15 Ampere.

Kan det vara så att just stift #9 inte styrs av TRM:en? Eftersom den ska leverera konstant 12V så finns det ju liksom inget att styra, så den skulle ju kunna vara kopplad direkt till bilens batteri och avsäkrad med en separat 40A-säkring. Någon som vet så jag slipper spekulera?

Hej här kommer schema
Som du ser så matas stift 9 inte från TRM ,
1.jpg

Re: Maximal strömstyrka ur 13-polig släpvagnskontakt

Postat: fre 19 feb 2016, 19:15
av svedan
40 A låter bra, men en lite vinch är på ca 500 W ( drygt 40 A) så att ha ett batteri i skuffen är bättre. Det har jag till min båttrailer. Sedan är det ganska tunna matningskablar till vinchen, så strömuttaget är nog lite mer..

Re: Maximal strömstyrka ur 13-polig släpvagnskontakt

Postat: lör 20 feb 2016, 19:00
av PaNi
Tack leiwi!
Har dock lite svårt att läsa ritningarna, upplösningen är för låg.

Hursomhelst, jag har mätt lite i min egen bil och kommit fram till följande:

- Stift #9 matas av en separat orange kabel som ligger utanför den ordinarie kabelstammen. Den går direkt upp till säkringsdosan på vänster sida i bagagen, och där är den avsäkrad med 15 A (alltså inte 40 som jag gissade på tidigare).Ser ut att vara en 2,5 mm2-kabel, så man skulle nog kunna byta till en större säkring och plocka ut mer ström under kort tid. Att driva vinschen direkt lär ju inte funka i alla fall, den ska enligt databladet dra 90A vid full last. Får bli ett separat batteri, det kan jag ju använda som förbrukningsbatteri i båten när det inte tjänstgör som vinschbatteri.