Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
#1074958
Nästa V60 alltså.
Senast redigerad av 1 MångaVOLVO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
#1074960
Gamla inlägg togs bort.
Senast redigerad av 1 MångaVOLVO, redigerad totalt 0 gånger.
av rs1800
#1074961
Tack för förklaringen. Vet du hur man uppnått kompsänkingen på HP-motorerna?
andersuw skrev:VEA-motorerna, både bensiner och dieslar, delas av Volvo in i två grupper: LP (Low Performance) och HP (High Performance). På bensinsidan är T3 och T4 LP och T5 och T6 HP. På dieselsidan är D2 och D3 LP och D4 och D5 HP. HP-motorerna har diverse förstärkningar som LP-motorerna saknar för att klara det högre förbränningstrycket. Det gäller bland annat ramlager, vevlager och kolvtappar. Sedan kan det inom respektive kategori också skilja på mjukvara och turbosystem. Exempelvis har T6 som du påpekar både vanlig kompressor och turbo medan T5 inte har det. När det gäller D4 och D5 har båda dubbla turboaggregat men på D5 är det i det ena fallet en VNT (Variable Nozzle Turbine).
Användarvisningsbild
av Perra83
#1074962
MångaVOLVO skrev:
Perra83 skrev:D4or är sekunden långsammare.
Ni snackar bara om 100. Jag utmanar vem som helst upp till 70-80 . Och utan Polestar!
Har du gjort något speciellt med motorn eller bilen eftersom du är så självsäker?
av andersuw
#1074993
rs1800 skrev:Tack för förklaringen. Vet du hur man uppnått kompsänkingen på HP-motorerna?
Nej inte i detalj. Men borrning och slag är samma för alla tre motorerna så jag gissar på att de bara gjort något med kolven (t.ex. förlängt/förkortat den en aning). Ser också när jag kikar på motoralternativ för S60 2016 att det finns två olika T3-motorer, en på 1,5 liter (kortare slaglängd) med lägre kompression (10,5) och en tvåliters med manuell låda som liknar T4 ifråga om de grundläggande parametrarna. Se här:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
#1075079
Nej. Perra har bara kört in den.
Jag har kört på samma förmiddag T5 aut T4 aut o h min D4a aut VEA.
De imponerade inte. Efter provkörningarna på landsv äg och i staden kändes min mycket mera On. På . Klart kvickast.
Och eftersom jag kört 400.000 mil med en massa olika biltyper kan jag utvärdera en bil och "känna" skillnader. Kört i 46 år privat och i yrket som taxichaufför och 24 meters 25,25 m och dragbilar.I Norden och Europa samt 24 Usa stater.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1075123
Jag är också riktigt nöjd med min d4 vea men att den skulle vara snabbare och kvickare än en t5 har jag inte märkt när jag har provkört de olika motorerna.
av kmi
#1075132
D4 VEA är väldigt snabb 0-100 (pga. vxl lådan) men ganska klen på toppen jmf. med en D5 5 cyl.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17
Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]