- tis 10 maj 2016, 12:05
#1074861
Jag har kört både D4 och T5, Polestar och inte Polestar och skillnaden är stor.
Moderator: Moderatorer
andersuw skrev:VEA-motorerna, både bensiner och dieslar, delas av Volvo in i två grupper: LP (Low Performance) och HP (High Performance). På bensinsidan är T3 och T4 LP och T5 och T6 HP. På dieselsidan är D2 och D3 LP och D4 och D5 HP. HP-motorerna har diverse förstärkningar som LP-motorerna saknar för att klara det högre förbränningstrycket. Det gäller bland annat ramlager, vevlager och kolvtappar. Sedan kan det inom respektive kategori också skilja på mjukvara och turbosystem. Exempelvis har T6 som du påpekar både vanlig kompressor och turbo medan T5 inte har det. När det gäller D4 och D5 har båda dubbla turboaggregat men på D5 är det i det ena fallet en VNT (Variable Nozzle Turbine).
MångaVOLVO skrev:Har du gjort något speciellt med motorn eller bilen eftersom du är så självsäker?Perra83 skrev:D4or är sekunden långsammare.Ni snackar bara om 100. Jag utmanar vem som helst upp till 70-80 . Och utan Polestar!
rs1800 skrev:Tack för förklaringen. Vet du hur man uppnått kompsänkingen på HP-motorerna?Nej inte i detalj. Men borrning och slag är samma för alla tre motorerna så jag gissar på att de bara gjort något med kolven (t.ex. förlängt/förkortat den en aning). Ser också när jag kikar på motoralternativ för S60 2016 att det finns två olika T3-motorer, en på 1,5 liter (kortare slaglängd) med lägre kompression (10,5) och en tvåliters med manuell låda som liknar T4 ifråga om de grundläggande parametrarna. Se här:
kmi skrev:D4 VEA är väldigt snabb 0-100 (pga. vxl lådan) men ganska klen på toppen jmf. med en D5 5 cyl.Skiljer det något mellan 8-vxllådan i D4/T5?
Säger det något särskilt att det k[…]