Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
#1044888
Startar en tråd för Volvos nya 4cyl bensinare, då det råder diesel hysteri, och någon givande tråd om ämnet har jag inte funnit.
Så den som har funderingar eller erfarenheter och vill dela med sig skriv!
T4 är ny för årets modell, har själv en sådan spis i min v60, och jag är lyrisk!

Gick in i diesel hysterin en gång, och det var med förra v60 -14, en D5 när jag beställde den bilen fanns egentligen inget annat alternativ en dieseln, en Ford motor (bensinarna my11-14) i en volvo, var för mig helt otänkbart
Men nu är läget helt annat med Volvos ny utvecklade motorer. som både diesel och bensin
Nya bensin motorn är i mitt tycke bättre på allt, ja nästan i alla fall,(dieseln har fortf någon fördel i förbr, men skillnaden är inte stor längre.
Min v60 har rullat ca150 mil så jag börjar känna motorn hur den fungerar.
Om jag jämför gamla och nya bilen my14 och my16, det är natt och dag så stor är skillnaden, en helt annan känsla körbarhet, känslan är som att sätta sig i en tidsepok om 15års utveckling till T4ans fördel, och då skiljer det 2år på bilarna.
En gång diesel aldrig mer!

Så ni som funderar över dessa motorer så skriv och fråga på bara. :-)-)
av Daaaaaniel
#1044896
x74 skrev:Startar en tråd för Volvos nya 4cyl bensinare, då det råder diesel hysteri, och någon givande tråd om ämnet har jag inte funnit.
Så den som har funderingar eller erfarenheter och vill dela med sig skriv!
T4 är ny för årets modell, har själv en sådan spis i min v60, och jag är lyrisk!
Kul att höra!!! :-)-)
Har själv beställt en T4 och väntar med spänning! :D
av permikael
#1044915
Jag har en VEA D3:a
Har kört en del VEA bensinare, T6,T5,T4,T3 och även T8:an
Fantastiska motorer, men jag tycker inte att min D3:a vibrerar något mer än den T4:an jag körde i 40 mil.
Skall man jämföra måste det vare en diesel Vea mot en bensin Vea.
Våran gamla S60 D5:a är ju som en traktor om man jämför i fråga :)

Då dieseln fortfarande dricker mindre blev det valet för oss.
av MrAnderzon
#1044918
Jag kan bara hålla med. Köpte T5 utan att ha provkört något annat än D4 vea och nu efter 1 år kan jag bara konstatera att jag är supernöjd.
av darkowin86
#1044923
Fick min V70 T4 My 16 levererad 5/1 och är efter 60-70 mil extremt nöjd med valet! Gick från en V70 D4 My14 och känner oxå att det är skönt att ha lämnat diesel bakom sig! Mycket roligare upplevelse (trots att man inte riktigt utforskat klippet i motorn pga av väglaget) i T4 motor än D4 tycker jag!
Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1044929
darkowin86 skrev:Fick min V70 T4 My 16 levererad och är efter 60-70 mil extremt nöjd med valet! Gick frön en V70 D4 My14 och känner oxå att det är skönt och lämnat diesel bakom sig! Mycket roligare upplevelse (trots att man ont utforskat klippet i motorn pga av väglaget) i T4 motor än D4 tycker jag!
Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Är det en automat? Kör du mycket stadskörning? Över litern låter ju rätt mycket för en ny bil.
Användarvisningsbild
av x74
#1044931
darkowin86 skrev:Fick min V70 T4 My 16 levererad 5/1 och är efter 60-70 mil extremt nöjd med valet! Gick från en V70 D4 My14 och känner oxå att det är skönt att ha lämnat diesel bakom sig! Mycket roligare upplevelse (trots att man inte riktigt utforskat klippet i motorn pga av väglaget) i T4 motor än D4 tycker jag!
Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Oj det var hög förbrukning, jag fick senast vid pump 0.75 med 70 stad 30 landsväg . Färddatorn ligger på 0.73
av darkowin86
#1044932
Rillee skrev:
darkowin86 skrev:Fick min V70 T4 My 16 levererad och är efter 60-70 mil extremt nöjd med valet! Gick frön en V70 D4 My14 och känner oxå att det är skönt och lämnat diesel bakom sig! Mycket roligare upplevelse (trots att man ont utforskat klippet i motorn pga av väglaget) i T4 motor än D4 tycker jag!
Ni andra som kör T4, hur ser er förbrukning ut? Blandad körning? Min ligger på 10,6, vilket jag tycker är lite högt men enligt min ÅF så ska det gå ner rejält när bilen rullat lite längre.
Är det en automat? Kör du mycket stadskörning? Över litern låter ju rätt mycket för en ny bil.[/

Ja, det är automat och i princip ingen stadskörning. Har 10km in till jobbet enkel resa,(nån km
Motorväg, annars 50-70 sträcka) de milen jag kört är mestadels bostad-jobb.

Är det vanligt att förbrukningen går ner efter att bilen "körts in" lite?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1044933
Jag kör bland annat en V40 T5 Polestar. Underbar drivlina! :-)-)

Går som f*n när man trampar på men ändå väldigt snål! :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]