Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60Sunne
Hej. Jag har en -11 V60 D3 Summum med keyless. Jag har tänkt jag ska sköta servicarna själv framöver så länge det går. De flesta ggr så är det bara ny olja och lite olika filter som ska bytas. Naturligtvis för att spara surt intjänade slantar. Jag kommer köpa 20l dunk med rätt spec på Swedol, 1500kr. De andra delarna på lokala volvobutiken. Nu till mina frågor.
• Hur återställer jag servicemeddelandet? Alla instruktioner jag hittar är med nyckel i olika lägen. Kan jag skapa samma lägen även fast jag har Keyless?
• hur byter jag multifiltret? Allt jag hitter är skrivet om V70. Är det likadant?

Något annat att tänka på?
//Erik Wall, Sunne
Användarvisningsbild
av svergie2
V60Sunne skrev:Hej. Jag har en -11 V60 D3 Summum med keyless. Jag har tänkt jag ska sköta servicarna själv framöver så länge det går. De flesta ggr så är det bara ny olja och lite olika filter som ska bytas. Naturligtvis för att spara surt intjänade slantar. Jag kommer köpa 20l dunk med rätt spec på Swedol, 1500kr. De andra delarna på lokala volvobutiken. Nu till mina frågor.
• Hur återställer jag servicemeddelandet? Alla instruktioner jag hittar är med nyckel i olika lägen. Kan jag skapa samma lägen även fast jag har Keyless?
• hur byter jag multifiltret? Allt jag hitter är skrivet om V70. Är det likadant?

//Erik Wall, Sunne
Du gör samma sak även fast du har keyless, bara stoppa i nyckeln i "luckan" och återskapa lägena. Läge I är ett kort tryck utan att hålla nere någon pedal, läge två är ett långt tryck utan att hålla nere en pedal :)
Användarvisningsbild
av iigloo
V60Sunne skrev:Hej. Jag har en -11 V60 D3 Summum med keyless. Jag har tänkt jag ska sköta servicarna själv framöver så länge det går. De flesta ggr så är det bara ny olja och lite olika filter som ska bytas. Naturligtvis för att spara surt intjänade slantar. Jag kommer köpa 20l dunk med rätt spec på Swedol, 1500kr. De andra delarna på lokala volvobutiken. Nu till mina frågor.

//Erik Wall, Sunne
Om du inte tänkt att behålla bilen livet ut föreslår jag att du låter en auktoriserad verkstad utföra servicarna. Annars blir bilen i princip omöjlig att sälja för en vettig slant och all eventuell ersättning från försäkringsbolag och volvo kan utebli vid skada/fel på säkerhetsdetaljer, maskin och elektronik.

Jag antar att du inte kör med bara trafikförsäkring och att bilen inte gått över 15k mil?
av V60Sunne
Min bil har gått 8500mil. Jag har väl inga garantier kvar från Volvo? Jag har i min helförsäkring garantier på motor och drivlina odyl. Jag tror inte länsförsäkringar ställer krav på var och av vem som bilen är servad? Jag ska för säkerhetskull ta och dubbelkolla.
av Droopy
Du kan ju teckna serviceavtal idag för lite och ingenting, 200-300sek i månaden borde man väl kunna lägga på en bil till 200k, men visst, tycker du om att serva själv så ska du såklart göra det, men det du ev sparar är ju kaffepengar.
av lv455
Droopy skrev:Du kan ju teckna serviceavtal idag för lite och ingenting, 200-300sek i månaden borde man väl kunna lägga på en bil till 200k, men visst, tycker du om att serva själv så ska du såklart göra det, men det du ev sparar är ju kaffepengar.

Om du köpt bilen av auktoriserad Volvohandlare eller har serviceavtal samt är servad på auktoriserad verkstad gäller Volvia maskinskadegaranti till 15000 mil. Vet dock inte hur det är med Länsförsäkringar.

Om bilen inte gått mer än 8500 mil tror jag inte att du sparar så mycket pengar på att serva själv på grund av ökad värdeminskning. På värderingssajter som bilpriser.se går det att se hur mycket en komplett servicebok eller avsaknaden av densamma påverkar en begagnad bils värde.
Användarvisningsbild
av iigloo
V60Sunne skrev:Min bil har gått 8500mil. Jag har väl inga garantier kvar från Volvo? Jag har i min helförsäkring garantier på motor och drivlina odyl. Jag tror inte länsförsäkringar ställer krav på var och av vem som bilen är servad? Jag ska för säkerhetskull ta och dubbelkolla.
Tror du inte att försäkringsbolagen kollar servicehistoriken vid större haverier?

När en allvarligate olycka skett brukar bilar besiktas och bilens dator kollas. Bilens underhåll är oftast en stor faktor när det gäller utgången. Skulle inte vilja vara den som ansvarar för underhållet om airbags eller andra system inte löser ut pga bristande underhåll.

Det är ingen 140 du rullar runt i.
av Wizzman
Jag har alltid servat mina bilar själv och gör så även med min v60 d5 -11 som gått 7300 mil.

Jag har varit i kontakt med Folksam som bilen är försäkrad hos och fått bekräftat (via mail som jag sparat) att maskinskadeförsäkringen inte upphör att gälla även om jag servar själv så länge jag för protokoll, gör alla punkter som ska göras i rätt tid och sparar kvitton.

Vad det gäller värdeminskning anser jag att det kvittar hur långt bilen gått och hur gammal den är - det som är relevant är ålder och miltal den dagen du tänker byta bil. Jag kommer ha min bil i minst 5 år och den kommer då ha gått 17000-18000 mil. Då spelar det inte någon större roll för värdet om bilen är servad på aukt verkstad eller av mig själv så länge jag kan visa vad jag gjort.

Att bilens airbag inte skulle lösa ut pga att man servat bilen själv... Tja, vilken service gör man på airbagen de närmsta åren på en v60?!?

Ang frågorna: Det går att skapa samma lägen trots keyless, hur du gör står i instruktionsboken. Men ska du sköta underhållet själv kommer du ha stod nytta av en Kina-dice och VIDA (finns mycket skrivet om det på forumet).

Alla reparations och serviceåtgärder finns beskrivna i VIDA också, inkl hur du byter kupefilter. Där kan du även se serviceprogrammet så du inte missar någon punkt. Helt klart väl investerade pengar.
av V60Sunne
Jag vet att det inte är en gammal 140. Jag är av åsikt att det inte heller är någon rymdfarkost. Om det inte är annat än olja och filter som ska bytas så är det inte mer än marginellt svårare på en 2011 v60 än en 140 från 1970.
Jag har pratat med länsförsäkringar. De har som krav att arbetet är fackmannamässigt utfört samt spara kvitton. Jag har mailat lokala Volvo om vad serviceavtal kostar men inget svar ännu? Är det någon som vet? 1500mil/år.
Jag har svårt att se att Volvo fortfarande utvecklar några uppdateringar för en gammal bilmodell med en motor som inte längre tillverkas.
Att det är kaffepengar håller jag inte med om. Om 20l olja kostar 1500kr och räcker till 3 byten. Filter kostar 900kr inkl multifilter. Det blir vissa ggr 1400kr/år. Andra ggr 800kr. Volvo ville ha 3800kr inkl multifilter. Var 6000mil bränslefilter. Var 9000mil generatorrem inkl spännare.
Jag uppskattar verkligen allas åsikter. Jag är inte intresserad av att övertyga någon om vad som är bäst/sämst utan bara dela med mig hur jag tänker.
av s6025t
Wizzman skrev:Jag har alltid servat mina bilar själv och gör så även med min v60 d5 -11 som gått 7300 mil
Det är ju inte bara en oljebyte som man får vid en service hos Volvo det är mjukvara som uppdateras nu sist fick min D5 12:a remspännare utbytt i samband med service då Volvo kommit fram till att de har undermålig kvalitet havererar denna blir det ju ofta ett totalt motorras sånt tycker jag är värt att få fixat gratis när man servar bilen hos Volvo
Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra al[…]

Bytt kamrem (Continental) på pärlan, […]

Fått de symptomen flera gånger är[…]