Köpråd diesel eller bensin
Postat: ons 27 jan 2016, 09:10
Hej!
Till sommaren är det dags för ny bil, tack vare ändrad familjesituation.
Det lutar starkt åt en v60, men är kluven om det ska vara diesel eller bensin.
Har gjort lite uträkningar, som jag tror är rätt, gällande skatt, försäkring och drift. Och det skulle inte skilja några jättesummor.
Jag kommer köra mellan 900mil till 1300 mil, minst en tur på 25 mil i månaden, några korta turer under milen till jobbet då jag jobbar natt
och en del utflykter till olika ställen. Jag kör normalsnabbt och ungdomsåren och körningen är bakom mig sedan länge.
Så siktet är inställt på antingen en T3 eller en D3. D2:an har jag inte provat utan det får bli ett senare uppdrag.
Det jag förstått hittills är att det vore lämpligast med en bensinbil och i så fall en T3. Dock verkar begnagnatmarknaden väldigt
trött för en sådan med utrustning mer än Kinetic. Skulle helst vilja ha Momentum eller mer och årsmodellen måste vara -14 eller nyare.
Mest för att jag gillar instrumentbrädan bättre. Lite nördigt kanske...
Några polare på jobbet har snackat om att jag ska skita i idén om bensin och ta en diesel för att det finns dieselvärmare
och det är där frågan kommer in.
Hur funkar en sådan exakt? Har förstått att den hjälper motorn att komma upp i värme för att det där partikelfiltret ska fungera optimalt.
Men har hört att man bör köra bilen lika länge som den varit igång för uppvärmning. Och då kanske det inte är så bra om jag jobbar
natt och bara kör en kort sträcka och så har värmaren stått och puttrat 20 minuter innan jag drar iväg.
Nu jobbar jag ju inte natt varje vecka, så den skulle ju stå i garaget titt som tätt.
Någon som har tips och råd inför detta?
Har kollat runt en hel del här på forumet, men inte riktigt förstått funktionen och allt runt omkring.
Till sommaren är det dags för ny bil, tack vare ändrad familjesituation.
Det lutar starkt åt en v60, men är kluven om det ska vara diesel eller bensin.
Har gjort lite uträkningar, som jag tror är rätt, gällande skatt, försäkring och drift. Och det skulle inte skilja några jättesummor.
Jag kommer köra mellan 900mil till 1300 mil, minst en tur på 25 mil i månaden, några korta turer under milen till jobbet då jag jobbar natt
och en del utflykter till olika ställen. Jag kör normalsnabbt och ungdomsåren och körningen är bakom mig sedan länge.
Så siktet är inställt på antingen en T3 eller en D3. D2:an har jag inte provat utan det får bli ett senare uppdrag.
Det jag förstått hittills är att det vore lämpligast med en bensinbil och i så fall en T3. Dock verkar begnagnatmarknaden väldigt
trött för en sådan med utrustning mer än Kinetic. Skulle helst vilja ha Momentum eller mer och årsmodellen måste vara -14 eller nyare.
Mest för att jag gillar instrumentbrädan bättre. Lite nördigt kanske...
Några polare på jobbet har snackat om att jag ska skita i idén om bensin och ta en diesel för att det finns dieselvärmare
och det är där frågan kommer in.
Hur funkar en sådan exakt? Har förstått att den hjälper motorn att komma upp i värme för att det där partikelfiltret ska fungera optimalt.
Men har hört att man bör köra bilen lika länge som den varit igång för uppvärmning. Och då kanske det inte är så bra om jag jobbar
natt och bara kör en kort sträcka och så har värmaren stått och puttrat 20 minuter innan jag drar iväg.
Nu jobbar jag ju inte natt varje vecka, så den skulle ju stå i garaget titt som tätt.
Någon som har tips och råd inför detta?
Har kollat runt en hel del här på forumet, men inte riktigt förstått funktionen och allt runt omkring.