Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikR
#1344056
Har fått samma problem med att AWD urkopplad och service erfordras. Köpte en VIDA/DICE som jag kopplade upp .
Enligt VIDA/DICE så beror det på dålig stöm till pumpen. Tog loss kopplingarna och sprayde elektronik spray i dom. Åkte ca 2 månader utan felmeddelande men sen kom det igen.
Då köpte jag olja hos VOLVO som man kan tro vara utav guld... 545kr för en liter....
Plockade pumpen som sitter med två bult och drog ut den. Silen på pumpen var helt igensatt med skräp. Likaså huset som pumpen går in i var fullt med klegg. Rengjorde silen och huset, tillbaka med pumpen och fyllde på olja. Ca 3.5dl gick det åt.
Dock glömde jag att kolla kontakten... På kvällen kom felmeddelandet igen.....Och på morgonen när jag åkte till jobbet. På eftermiddagen när jag åkte hem så var felmeddelandet borta och AWD funkade utan bekymmer. Misstänker att det har med fukt att göra. Det var väldigt fuktig på kvällen/natten och morgonen. På dagen var det tort och fint, 15grader och sol....
Har inte kommit något felmeddelande på 3 dagar nu... ta i trä....
Användarvisningsbild
av ER
#1344112
Borg Warner via LBM autoparts tar knappt 402kr för exakt samma olja Volvo skinnar dig på. Vet ej vad VW tror man kan ta för samma olja i VW förpackning.
av Ulf13
#1345433
Jag har fått samma felmeddelande som jag skrev om här om dagen och nu är felmeddelandet borta av sej själv??
Undrar hur länge
Var det svårt att ta bort pump och filter? och var gjorde du det? För det krävs ju att man kan lyfta bilen och arbeta säkert under den.
Vidare har jag sett på någon utländsk länk att man efterfyllde med olja efter ett tag, Har du gjort det eller behövs det inte?
Finns det någon instruktion hur man byter filter och olja som man kan hitta på nätet ?
många frågor.
//Ulf
av WennMart
#1350335
Hej,

Har fått samma problem med felmeddelande på awd som försvann dagen efter, nu tillbaka igen. Kan ha samband med fukt.
Ännu inte kollat felkoder men ganska säker på att awd kopplade in igår då felmeddelandet inte kom upp.

Hur gick det för dig Ulf?
av Ulf13
#1350362
Felmeddelandet är fortsatt borta så jag utgår från att fyrhjulsdriften fungerar nu. Mekanikern trodde att felet kunde ha orsakats av fukt i någon elkoppling eller så.
Jag föreslog ändå att de skulle byta olja och filter för jag har läst på nätet att det kan vara skitigt efter så många år och då går kanske pumpen tyngre och orsakar spänningsfall, Det var min enkla teori men teknikern avrådde från det då på den gamla generation Haldex jag har var det ett stort arbete att göra detta.Bilen är från 2009. Man måste plocka ner bakaxeln bl a och det var många tätningsytor som skulle kunna börja att läcka efter detta. Där sparade jag ca 5000 kr och hoppas nu att felmeddelandet inte kommer tillbaka.
Ulf
av Ulf13
#1350685
Hej
Vilken årsmodell har du och kanske en nyare generation Haldex än min? Berätta gärna vad du gjorde och vad som löste ditt problem. Skulle vara fint att veta eftersom mitt fel kan komma tillbaka då det "reparerade" sej själv utan någon åtgärd. Det känns inte helt förtroendeingivande och mitt fel kan ju komma tillbaka precis som ditt.
//Ulf

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]