Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1043067
pereri skrev:Jaha, då har jag varit inne hos verkstaden igen och frågad om blinkersfelet
och de vet fortfarande inget om funktionsfel på höger blinkers.
Jag fick prata med en PST också, han kände inte heller till något.
Han gick in i servicemeddelandena och kunde inte se något skrivet om blinkersen där.
Magiskt märkligt, min säljare nämnde det där spontant då vi pratade om "bränslebuggen" på min XC70
Att man hade bilar men "blinkersbuggen" och just då ingen lösningen
Min din verkstad känner inte till något, det kanske är en sån där verkstad som man som högst ska serva sin skottkärra hos
#1043293
Kan avrapportera verkstadsbesöket nu. Vänster spegel är bytt och låter bra när den stänger sig, inget mer gnäll å gnissel. Jag hade klagat på ryck i ratten utan att jag kommit emot en linje på vägen och de har kalibrerat radar och kamera. Dessutom så var en givare paj för spolarvätskan så det är bytt.

På specen jag fick så har de noterat ner blinkers-felet och att volvo känner till men ingen lösning än. Plus att de tar kontakt när de har en lösning. Det står "Mätvärden: felkod" på en av raderna men jag förstår inte om de sökt efter felkod eller faktiskt sett en felkod. Så nog är det känt fel alltid.

Fick förmånen (?) att låna en V40 D2 över natten för de lyckades beställa fel backspegel. Kan slå vad om att det var pga. att jag har auto avbländning på ytterspeglarna också, det är nog inte så vanligt. Rätt intressant att jämföra V40n när man kört sin egen bil så mycket. Styrningen/servon kändes helt annorlunda och växellådan var hur slapp som helst. Den måste blivit lite misshandlad. Intressant annorlunda register för vridet i motorn, lite högre upp i varvtalet men ökade till "maxvrid" väldigt snabbt. Segdragningen från 1000 rpm i D4an är helt överlägset. Volvo har verkligen lyckats med sina vea-motorer! :) Startrycket vid start-stopp är klart mindre med D4 också, även det kanon för en modern diesel. Annars var D2 helt godkänd i kraft och duger gott till normal körning, bra förbrukning. :)
#1046672
Hurra! Trodde inte att jag skulle bli så glad över ett fel på bilen.
Jag skulle in till verkstaden i fredags och prata med dem och boka en ny tid för felsökning av högerblinkersen.
På vägen dit fungerade blinkersen felfritt. På parkeringen utanför verkstaden så prövade jag blinkersen en gång till innan jag skulle gå in.
Kors i taket! Blinkersen felade.
Jag lämnade bilen på och skyndade mig in för att hämta ut min tekniker så att han skulle få se felet nu då.
Filmen jag har på felet på min Volvo har de inte velat se utan de måste se felet med egna ögon.
Han kopplade även in sig för att se om det hade registrerats någon felkod men det hade det inte gjorts.
Nu har de i alla fall mejlat Volvo för att fråga om felet och vad som ska göras.
#1047674
Sällar mig till gruppen med samma problem. S60 D4, uttagen April 2015. Helt random och alltid höger som ballar ur. Har haft inne bilen tre gånger hos Mechanum (Mölndal) som varken kan återskapa eller fixa problemet. Hur hårt eller seriöst de försökt skall jag låta vara osagt, men jag är nöjd med dom överlag i övrigt. De har testat att byta ut nån lampa eller två, men felet kommer alltid tillbaka. Igår sade de att de varit i kontakt med Volvo centralt och fått det bekräftat som ett känt fel, utan något fixdatum.
#1051089
Min PST ringde mig i fredags, sen eftermiddag, och berättade att ny mjukvara är på gång.
Men han kunde inte säga när den är färdig för installation.
Så Volvo verkar ha lokaliserat felet.
Hoppas att man inte får någon annan bugg efter uppdateringen.
Blinkersbuggen är ju en ganska harmlös bugg jämfört med anda buggar som Volvo dras med.
#1051098
Hade liknande problem på min V70 -02. Avhjälptes genom byte av blinkersspak (med tillhörande kretskort). Om det kan hjälpa även på innevarande generation av 60-serien har jag dock ingen aning om. Kan förstås fungera helt annorlunda på de bilarna.
#1051963
Volvo börjar bli klara med lösning för "superblinkers" åt höger, senaste bud är att de tar in bilar för uppdatering från mitten av mars.
#1054828
Jag hade samma fenomen på min V70 D4 2016. (Uttagen juli 2015).
Vid felsökning på Upplands motor i Akalla lyckades de utläsa en felkod från centralenhet så den byttes.
Efter det har det inte dykt upp igen, har nu gått ~4mån (~1500 mil) felfritt.
#1056389
Såg att någon skrev att hans verkstad inte hittat, det ligger inte under vanliga TJ, utan vi har lagt till felande bilar under en och samma TR= Teknisk Rapport, det är inte alla som kan läsa dessa rapporter om jag inte missminner mig. Eller så letar dom inte under rapporter.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]