Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1041929
erikaeger skrev: - Kvittrande ytterbackspeglar vid utfällning på morgonkvisten, låter som en fågel/kattunge ligger under bilen :shock:
Jag nämnde att vänster spegel fram gnisslade mkt vid fällning och de beställde en ny spegel direkt, den ska på i övermorgon. Om båda dina för oljud så borde de kunna byta dem också.
#1041931
pereri skrev:...Ingenting om att de kände till felet.
Det där är fel, ja rent ljug skulle jag säga. Har mekarfirman verkligen kontakt med volvo, de som gör bilar alltså? "Min" verkstad kände till felet och att volvo jobbar på det etc. De sa t.ex. att om man stoppar blinkern och startar den igen så blinkar den med normal hastighet, något som jag märkt också. Så det var ingen tvekan om att det är ett känt fel som ännu inte har en lösning.
#1042028
mikeman skrev:Jag nämnde att vänster spegel fram gnisslade mkt vid fällning och de beställde en ny spegel direkt, den ska på i övermorgon. Om båda dina för oljud så borde de kunna byta dem också.
Oj, på min bil försökte meken ett lamt försök att "smörja upp" spegeln. Tyvärr gnisslade den igen redan innan jag hämtade bilen. Så det får bli nytt besök framåt vårkanten, nu är dom ändå avaktiverade.

Mattias
#1042165
erikaeger skrev:Samma gäller för mig dessvärre, problemet uppstod första gången förra veckan, aldrig hänt tidigare.
Kollat alla lampor och dom fungerar.
Under förra veckan hände det typ 5-6 gånger totalt, slutade om man avbröt blinkningen och började blinka igen.
Vädret: Snökaos i Göteborg samt lite lägre temperaturer, runt 0-5 minusgrader.

Mindre roligt att få ytterligare ett fel när man sen tidigare har:
- Vibrerande bromsskivor fram, slår sig efter 1 månad. Bytt 4 gånger och dom hittar inget fel...
- Durande ojlud som ökar/minskar med hastigheten. Låter som ett dåligt lager eller liknande.
- Knarrande indredning, allt ifrån a-stolparna till mittkonsollen till bagageutrymmes-plasten.
- Kvittrande ytterbackspeglar vid utfällning på morgonkvisten, låter som en fågel/kattunge ligger under bilen :shock:

Mindre nöjd tjänstebilsförare, V60 D4 AWD -15, uttagen februari 2015 :roll:
Det durande oljudet är sannolikt motorn Bild
Skivor är förstås lite konstigt, kanske ett ok?
#1042226
Nu har jag också fått detta bekräftat från min PST att det är ett känt problem och omfattar vääääldigt många s/v60 och är med andra ord, enligt PSTn ett ganska prioterat ärende vilket förhoppningsvis borde påskynda en lösning... Inget annat att göra än att invänta åtgärd då det mesta tyder på en mjukvarubugg.
#1042323
Jag ska in till verkstaden på fredag och höra om de äntligen "börjar veta något" eller om de tänker fortsätta att ignorera felet, för att uttrycka mig snällt. Min verkstad är en Bilia verkstad.
När jag nämnde att jag vet att jag inte är ensam med blinkersfelet utan det är många som har det felet så fick jag en väldigt underlig kommentar på det.
- Jag har jobbat 16-17 år med Volvo och det är många som fungerar. :shock:
Bilverkstaden borde väl vara mer intresserad av att få de som inte fungerar att bli åtgärdade.
#1042413
pereri skrev:Jag ska in till verkstaden på fredag och höra om de äntligen "börjar veta något" eller om de tänker fortsätta att ignorera felet, för att uttrycka mig snällt. Min verkstad är en Bilia verkstad.
När jag nämnde att jag vet att jag inte är ensam med blinkersfelet utan det är många som har det felet så fick jag en väldigt underlig kommentar på det.
- Jag har jobbat 16-17 år med Volvo och det är många som fungerar. :shock:
Bilverkstaden borde väl vara mer intresserad av att få de som inte fungerar att bli åtgärdade.
BE din verkstad gå in och läsa sina service meddelanden där finns står det om detta och vad man skall göra...



//Gooose
#1042952
Jaha, då har jag varit inne hos verkstaden igen och frågad om blinkersfelet
och de vet fortfarande inget om funktionsfel på höger blinkers.
Jag fick prata med en PST också, han kände inte heller till något.
Han gick in i servicemeddelandena och kunde inte se något skrivet om blinkersen där.
#1042980
En första åtgärd ska vara att kolla alla kablar samt jordningen, kolla nivån på batteriet osv. Finns vissa bilar där det lösts sig genom att batteriet eller CEM-modulen byttes ut. I 99,99% av fallen verkar det dock vara mjukvarurelaterat.
Byte av CEM-modulen löser problemet i de flesta fallen men det blir för dyrt för Volvo att byta ut alla CEM-moduler. Det handlar förmodligen om ett tusental bilar.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]