Sida 1 av 2

Nya Geartronic 6

Postat: tis 01 dec 2015, 16:12
av BennyL
Hej,

Det börjar bli dax att titta på en ny bil och då är D3 eller T4 mina alternativ, men det förutsätter att automaten är lika fin som G8 som jag har idag, även om det kommer att saknas 2 växlar.
Är det någon som kan kommentera hur den "nya" Geartronic 6 fungerar i relation till G8?
Det jag tänker på är tidig lock-up och att det finns ECO+ med segling.

Jag skall försöka få tag på en testbil vad det lider, men tänkte kolla med den samlade Volvo-expertisen innan jag pratar med bilförsäljarna, som brukar sakna vissa kunskaper... :mrgreen:

Re: Nya Geartronic 6

Postat: tis 01 dec 2015, 21:37
av LazerHawke
BennyL skrev:Hej,

Det börjar bli dax att titta på en ny bil och då är D3 eller T4 mina alternativ, men det förutsätter att automaten är lika fin som G8 som jag har idag, även om det kommer att saknas 2 växlar.
Är det någon som kan kommentera hur den "nya" Geartronic 6 fungerar i relation till G8?
Det jag tänker på är tidig lock-up och att det finns ECO+ med segling.

Jag skall försöka få tag på en testbil vad det lider, men tänkte kolla med den samlade Volvo-expertisen innan jag pratar med bilförsäljarna, som brukar sakna vissa kunskaper... :mrgreen:
Varför byta bort en fin kombination?

Re: Nya Geartronic 6

Postat: ons 02 dec 2015, 18:28
av BennyL
Ibland får man inte välja ;-)

Byte av jobb = byte av bil. Kan inte få ihop budgeten med en T5 eller D4, därav behovet av D3 eller T4

Re: Nya Geartronic 6

Postat: ons 02 dec 2015, 21:59
av LazerHawke
BennyL skrev:Ibland får man inte välja ;-)

Byte av jobb = byte av bil. Kan inte få ihop budgeten med en T5 eller D4, därav behovet av D3 eller T4
Taskigt läge :(

Re: Nya Geartronic 6

Postat: tor 03 dec 2015, 08:03
av BennyL
Nja, så illa är det inte, en T4 räcker med än väl till mina transportbehov, men är som sagt nyfiken på hur lådan fungerar.
Just en T4 automat borde inte vara jättelätt att hitta som demobil, men en D3 automat borde vara enklare...

Re: Nya Geartronic 6

Postat: tor 03 dec 2015, 23:25
av JHg
Jag provkörde en T4 med nya G6 automaten (dock i en V70). Men det var en trevlig upplevelse. Drog bra och växlade mjukt, inte så mycket slit i den heller. Hade jag köpt en ny V70 så hade det varit mitt val. Men efter 3 V70 tyckte jag att det var dags att pröva något nytt.

Re: Nya Geartronic 6

Postat: fre 04 dec 2015, 14:53
av Hertsh
Förlåt, men utbilda gärna en okunnig. Vad menar ni med "nya" Geartronic 6?

Re: Nya Geartronic 6

Postat: fre 04 dec 2015, 18:00
av V9097
Hertsh skrev:Förlåt, men utbilda gärna en okunnig. Vad menar ni med "nya" Geartronic 6?
Vi enar den nya 6-stegade automaten som används till några av VEA-motorerna från och med modellår 2016. Den finns bland annat till T3, T4 och D3.

Jag tycker lådan funkar bra generellt, kört ett par olika V70 T4. Dock gör den ibland en seg växling från växel 2-3.

Re: Nya Geartronic 6

Postat: fre 04 dec 2015, 22:26
av BennyL
Detl låter oavsett som om dén är mer rapp och modern i sitt sätt att vara, liknande G8?
Måste leta upp en demobil. Körde för övrigt en V60 D2 hyrbil, kändes som om även en sån skulle fungera... Ja, jag börjarbli gubbe :roll:

Re: Nya Geartronic 6

Postat: mån 07 dec 2015, 09:03
av permikael
Jag har den “nya” 6 stegade lådan i våran D3:a.
Den växlar mjuk och fint, Eco + läge finns.
Lägger in 6:an i mellan 70-80, i 110km/h ligger motorvarvet på ca 2000.
Hade gärna haft 2 växlar till, men förbrukningen ligger på runt 0,5 blankt i snitt, absolut inget att klaga på.
ERS finns osv osv.