Sida 1 av 1

Xc60 summum eller R-design

Postat: tor 05 nov 2015, 21:18
av Tjocken
Dags att beställa en ny bil igen.... Har tagit in en offert på en xc60 R-design T5 BE. Men så pratade jag med frugan och hon ville bestämt ha inbyggd gps (hon som kommer köra bilen mest). Men jag gillar ju R-designen bättre.

Vad skulle ni rekommendera och vilka fördelar nackdelar finns det med dom båda? Det är ju ingen större skillnad på priset på dom båda.

Re: Xc60 summum eller R-design

Postat: tor 05 nov 2015, 21:23
av Perra83
R-Design är ett måste för utseendet. Välj BE Pro så får du sensus navigation.

Re: Xc60 summum eller R-design

Postat: fre 06 nov 2015, 13:31
av sony
Det går att få R design med gps

Re: Xc60 summum eller R-design

Postat: fre 06 nov 2015, 15:23
av Hertsh
Jag tycker summum är snyggare än R-design. Kromlisten längs med dörrarna är viktig. Det är billigt att välja till silver/blanksvart backspegel om man vill det.

Det viktigaste i valet mellan de två tycker jag är om du vill ha sportchassi eller ej och om du gillar den snabbare styrväxeln på R-design. Allt annat går att fixa med tillval åt ena eller andra hållet mellan modellerna (t.ex. Gps, sportstolar, fälgar, backspeglar).

Re: Xc60 summum eller R-design

Postat: fre 06 nov 2015, 16:36
av fjohan82
Jag föredrar r-design framför summum av framförallt en anledning: avgasrören. Det ser extremt billigt ut med "små avgasrör i stora", vilket man ser när man ligger bakom en med detta utseende... Så svårt hade det väl inte varit att ha ordnat detta på ett mer estetiskt sätt, kan jag tycka.

Re: Xc60 summum eller R-design

Postat: fre 06 nov 2015, 18:01
av meko
fjohan82 skrev:Jag föredrar r-design framför summum av framförallt en anledning: avgasrören. Det ser extremt billigt ut med "små avgasrör i stora", vilket man ser när man ligger bakom en med detta utseende... Så svårt hade det väl inte varit att ha ordnat detta på ett mer estetiskt sätt, kan jag tycka.
Ha, ha! Det där med avgasrören stör mig tokmycket oxå! :evil: :evil: :evil: Hade V60 T4 R-Design förut o kör en D4 Summum AWD nu.
Kan nog tycka att Summum med Exteriört Stylingpaket Silver nästan är snyggare än R-Design, karossmässigt i alla fall o framför allt på en svart bil! :wink: Tycker också att de större avgasrören(!?) är lite snyggare. Framför allt mer integrerade i diffuser'n baktill - MEN pytterören inuti syns ju bakifrån!!! Asdumt och pinsamt!

Finns det inte några 3:e-parts trattar i mattsvart att montera som insatser? Någon svetskunnig med mycket tid över? :D
OBS. Det här gäller inte bara Volvo! Ser det på flera nya bilar som man ligger bakom. Även premium! Snålt!

Re: Xc60 summum eller R-design

Postat: lör 07 nov 2015, 19:18
av PaNi
Hertsh skrev: Det viktigaste i valet mellan de två tycker jag är om du vill ha sportchassi eller ej och om du gillar den snabbare styrväxeln på R-design. Allt annat går att fixa med tillval åt ena eller andra hållet mellan modellerna (t.ex. Gps, sportstolar, fälgar, backspeglar).
Har precis beställt en Summum och lagt till sportchassi och progressivt styrservo i beställningen. Blir detta samma sak som R-design, eller skiljer sig R-designs chassi och styrväxel åt?

Xc60 summum eller R-design

Postat: sön 08 nov 2015, 10:18
av Hertsh
En snabbare styrväxel inte samma som progressiv. Snabbare styrväxel (mao, mindre rattutslag för samma hjulvinkel) går inte att välja till i "bygg min bil" utan är standard i R-design.

Progressiv styrservo gör styrningen "trögare" vid högre fart för att göra körningen stabilare. Såvitt jag vet kan du ha både och på en R-design.

Jag skulle gissa, men vet inte, att sportchassit är samma på en R-design som på en summum med sportchassi.

Re: Xc60 summum eller R-design

Postat: tis 10 nov 2015, 13:29
av Verdi
fjohan82 skrev:Jag föredrar r-design framför summum av framförallt en anledning: avgasrören. Det ser extremt billigt ut med "små avgasrör i stora", vilket man ser när man ligger bakom en med detta utseende... Så svårt hade det väl inte varit att ha ordnat detta på ett mer estetiskt sätt, kan jag tycka.

Det som ser billigt ut är inte "små avgasrör i stora" utan att Volvo alls satt dit de där stora blafforna till avgasrör på vanliga bruksbilar med ordinär motor och prestanda. Mercedes har gjort likadant. Sånt där borde reserveras för prestandamodellerna.

Själv retar jag mig på att det är avgasrör både till höger och vänster på min XC70 D4. Det är ju en trött bil med en dieselmotor. Dubbla avgasrör tycker jag tarvar prestanda klart över medel. Värsta exemplet är gamla XC90 med FYRA avgasrör även på små dieslar under 200 hk. Skämmes!!!

Iofs hade jag dubbla avgasrör redan på min Audi A4 från 2004. Även Subaru och en massa andra märken gör likadant. Det urvattnar hela grejen. Ser inte "sportigt" ut när 30% av bilarna i trafiken har sånt.

Där tycker jag BMW är ett föredöme. Har den avgasrör till vänster och höger så har den minst 306 hästar idag. Förra generationens 335d hade visserligen bara 286hk men det är inte så längre. Nya 335d har 313 hästar och har ändå inte dubbla avgasrör. (däremot dubbla pipor)

Re: Xc60 summum eller R-design

Postat: tis 10 nov 2015, 15:10
av MartinS
Antal hk per slutrör kanske vore något :)