Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1003217
Jag har en V60 MY11 D5


Då bilen står still och man går från R till D tar det någon sekund och sedan känner man hur den hugger till när den lägger i växeln. Ibland hugger den väldigt mycket och ibland lite mindre. Och ibland aldrig.
Har inga problem med växling under körning, bara detta mycket irriterande fel vid stillastående.

Vad kan det vara som är fel tror ni? Verkstaden säger att de inte hittar nått och inte heller några felkoder.

Hälsningar/ Anders
#1003227
jarkendal skrev:Jag har en V60 MY11 D5


Då bilen står still och man går från R till D tar det någon sekund och sedan känner man hur den hugger till när den lägger i växeln. Ibland hugger den väldigt mycket och ibland lite mindre. Och ibland aldrig.
Har inga problem med växling under körning, bara detta mycket irriterande fel vid stillastående.

Vad kan det vara som är fel tror ni? Verkstaden säger att de inte hittar nått och inte heller några felkoder.

Hälsningar/ Anders
beror ofta på att man är för snål med trycket på bromsen märker också av det på min och den är en MY15
#1003560
LazerHawke skrev:
jarkendal skrev:Jag har en V60 MY11 D5


Då bilen står still och man går från R till D tar det någon sekund och sedan känner man hur den hugger till när den lägger i växeln. Ibland hugger den väldigt mycket och ibland lite mindre. Och ibland aldrig.
Har inga problem med växling under körning, bara detta mycket irriterande fel vid stillastående.

Vad kan det vara som är fel tror ni? Verkstaden säger att de inte hittar nått och inte heller några felkoder.

Hälsningar/ Anders
beror ofta på att man är för snål med trycket på bromsen märker också av det på min och den är en MY15
hejsan
Tack för förslaget, men det är inte att jag trycker ner bromsen för löst, det rycker till som tusan även om jag står på bromsen. känns inte bra det där
#1181058
Jag har samma problem på min Volvo V50, fast bara när jag lägger i R.. Och i princip bara när bilen är varmkörd.. Om man har öppna rutor så hör man hur de "slår till" och man känner hur de suger till lite i bilen..
Är det någon som haft detta problem och som fått det löst?
#1181376
Hade samma problem på min V60 -13 blev utbyteslåda tillslut efter försök med bla adaption & sköljning.
#1182931
Hej :x
Jag har samma problem som ni verkar ha för det smäller rätt mycket om växellådan och drivaxlarna.
Bilen är en XC60 D4 AWD Classic MY 17 och har för stunden rullat 1200mil.
Man undrar hur länge lådan håller när den gör så ??:-/
Ska boka in en tid på verkstaden efter semestern så får man se vad om gör.
Detta händer bara när man har kört ett tag och den är varm.Ej när bilen är kall.
#1183186
Jag har Exakt samma problem med min. Trodde det skulle bli bättre med tiden men det är ingen skillnad. Uppstår ej vid kall bil, endast när man kört ett tag.

XC60 D4 AWD Classic MY 17. 600 mil.

Får se hur jag gör med ev verkstadsbesök. Tror ni det kan vara något som är skadligt för bilen?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]