6 veckor med V60 CC
Postat: tor 27 aug 2015, 22:51
Har nu haft min V60 Cross Country i 6 veckor, och tänkte delge er mina erfarenheter (både bra och dåliga) med bilen.
Specifikation:
Modellår 2016
D3 VEA 150hk, 8-stegad automat
Summum Business Edition
Onyx Svart Metallic
Alu.hjul Neso 18-tum
Klimatpaket med tidur
Volvo On Call
Park. kamera förberedelse
Tycker att höjningen på 65mm gentemot den vanliga V60:n gör väldigt mycket för åkkomforten. Insteget blir mycket mer bekvämt än i lägre bilar. Köregenskaperna är mycket bra, precis som Volvo säger så verkar den klara av alla vägar på ett utmärkt sätt, och är enligt mig en väldigt bra kompromiss mellan sportighet och åkkomfort. 18-tumshjulen drar ner komforten lite på vissa vägar, men de väger upp detta genom att vara snygga 8)
Motorn tillsammans med den nya automatlådan är en klockren kombination - fungerar hur bra som helst! Lådan växlar mjukt och utnyttjar oftast motorns vrid på ett bra sätt. Nu har jag inte kört mer än ca 300 mil med bilen, men precis som alla andra bilar så skiljer sig förbrukningen en hel del från specifikationen. Ska dra 0,46L/mil, drar i verkligheten vid pumpen kring 0,58-0,60l/mil (0,59l/mil enligt VOC/färddatorn).
Allt är dock inte frid och fröjd. Inredningen gnekar (handskfacket, förardörren och ena bakdörren). Ena blinkersen får spel ibland och blinkar dubbelt så fort som den ska. Även diverse lister som sitter löst här och var, både exteriört och interiört. Har fått en tid för åtgärd av vissa av felen, men de vägrar åtgärda blinkersen då de såklart inte kan återskapa felet själv inne på verkstan... Blir väldigt besviken då en ny bil inte ska få detta problem redan ett par dagar efter leverans!
Bortsett från dessa irriterande fel så tycker jag att bilen är riktigt trevlig. Bra åkkomfort, pigg och hyfsat snål motor. Detta är första gången jag äger en Summum, och kan säga att keylessen med bilnyckelminne är guld värd! Rekommenderar även Volvo on call, riktigt bra tjänst (dock lite sega uppdateringar).
Specifikation:
Modellår 2016
D3 VEA 150hk, 8-stegad automat
Summum Business Edition
Onyx Svart Metallic
Alu.hjul Neso 18-tum
Klimatpaket med tidur
Volvo On Call
Park. kamera förberedelse
Tycker att höjningen på 65mm gentemot den vanliga V60:n gör väldigt mycket för åkkomforten. Insteget blir mycket mer bekvämt än i lägre bilar. Köregenskaperna är mycket bra, precis som Volvo säger så verkar den klara av alla vägar på ett utmärkt sätt, och är enligt mig en väldigt bra kompromiss mellan sportighet och åkkomfort. 18-tumshjulen drar ner komforten lite på vissa vägar, men de väger upp detta genom att vara snygga 8)
Motorn tillsammans med den nya automatlådan är en klockren kombination - fungerar hur bra som helst! Lådan växlar mjukt och utnyttjar oftast motorns vrid på ett bra sätt. Nu har jag inte kört mer än ca 300 mil med bilen, men precis som alla andra bilar så skiljer sig förbrukningen en hel del från specifikationen. Ska dra 0,46L/mil, drar i verkligheten vid pumpen kring 0,58-0,60l/mil (0,59l/mil enligt VOC/färddatorn).
Allt är dock inte frid och fröjd. Inredningen gnekar (handskfacket, förardörren och ena bakdörren). Ena blinkersen får spel ibland och blinkar dubbelt så fort som den ska. Även diverse lister som sitter löst här och var, både exteriört och interiört. Har fått en tid för åtgärd av vissa av felen, men de vägrar åtgärda blinkersen då de såklart inte kan återskapa felet själv inne på verkstan... Blir väldigt besviken då en ny bil inte ska få detta problem redan ett par dagar efter leverans!
Bortsett från dessa irriterande fel så tycker jag att bilen är riktigt trevlig. Bra åkkomfort, pigg och hyfsat snål motor. Detta är första gången jag äger en Summum, och kan säga att keylessen med bilnyckelminne är guld värd! Rekommenderar även Volvo on call, riktigt bra tjänst (dock lite sega uppdateringar).