Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slackie
#998885
Hej alla glada,

Hämtade ut en ny V60 D4 AWD (190hk) för någon månad sedan och upplever att den går ryckigt/ojämnt när man håller jämn hastighet i intervallen 80-120km/h. Det märks m.a.o. mest av på motorvägen och jag inbillar mig att det sker mer ofta när man kör med farhållaren aktiverad (adaptiv). Det kommer som plötsliga ryck - nästan som den skulle feltända (låter långsökt på en diesel?)

Den har rullat 500 mil i skrivande stund och varit inne på service för just detta problem varpå de uppgraderade motormjukvaran till den senaste.

Någon annan som upplever samma problem?
Senast redigerad av 1 slackie, redigerad totalt 0 gånger.
#998955
slackie skrev:Hej alla glada,

Hämtade ut en ny V60 D4 AWD för någon månad sedan och upplever att den går ryckigt/ojämnt när man håller jämn hastighet i intervallen 80-120km/h. Det märks m.a.o. mest av på motorvägen och jag inbillar mig att det sker mer ofta när man kör med farhållaren aktiverad (adaptiv). Det kommer som plötsliga ryck - nästan som den skulle feltända (låter långsökt på en diesel?)

Den har rullat 500 mil i skrivande stund och varit inne på service för just detta problem varpå de uppgraderade motormjukvaran till den senaste.

Någon annan som upplever samma problem?
Har en XC60 D4 AWD MY16 (automat), uttagen v27 och som nu gått 300 mil. I de första 100 milen, en 3 dygns resa till-från Öland, inträffade tre tillfällen där den precis som du beskriver det, "misstände", så jag förstår precis vad du menar, vilket inte borde vara möjligt på en diesel. Sedan har det inte inträffat mer. Även vid ett tillfälle vid en omkörning och jag gjorde en kickdown, så la den in en alldeles för låg växel, så det bara "skrek" i motorn. Också ett underligt beteende som inte heller hänt igen.
#999026
Hej,
blev den bättre av ny mjukvara ?
Om inte - kan du provocera fram rycken (eller vet när de uppträder) så ge dig inte utan ta med säljare eller serviceman från din ÅF och visa upp rycken så får dom lösa det.

/Mattias
av slackie
#999048
mattiasv60 skrev:Hej,
blev den bättre av ny mjukvara ?
Om inte - kan du provocera fram rycken (eller vet när de uppträder) så ge dig inte utan ta med säljare eller serviceman från din ÅF och visa upp rycken så får dom lösa det.

/Mattias
Nix - det inträffar lika ofta och jag upplever faktiskt bilen som något slöare efter uppdateringen. Har en ny tid inbokad så får vi se.
Användarvisningsbild
av Momentum
#999059
slackie skrev:
Det kommer som plötsliga ryck - nästan som den skulle feltända (låter långsökt på en diesel?)
Det är inte så att det hela har att göra med AWD istället? "Vibrationer" i drivlinan, känns nästan som om något kopplar ur eller in?
Kan känna något sådant nu och då på min MY16 XC70
av slackie
#999063
Momentum skrev:
slackie skrev:
Det kommer som plötsliga ryck - nästan som den skulle feltända (låter långsökt på en diesel?)
Det är inte så att det hela har att göra med AWD istället? "Vibrationer" i drivlinan, känns nästan som om något kopplar ur eller in?
Kan känna något sådant nu och då på min MY16 XC70
Det känns som det hugger - typisk feltändningskänsla. Men samtidigt är detta min första AWD så jag vet inte om det är vanligt eller ej. Vänner som åkt me har också noterat detta.
av slackie
#1345711
Uppdatering kring detta - det visade sig vara spridarna på bilen som hade någon felinbränd basmjukvara. Det blev byte av spridare och efter det löste sig allt.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]