Tankar kring V60CC D4 AWD
Postat: sön 26 jul 2015, 16:47
Jag provkörde en V60CC D4 AWD Summum idag och tänkte dela med mig lite av min upplevelse. Bilen var twilight bronze, med svart skinn och svart innertak. En mycket lyckad färgsättning! Inne i hallen stod även en Osmium grå, även den riktigt snygg.
Provkörningsbilen hade Valder 17". Personligen vill jag nog ha Neso 18", det lyfter utseendet rejält.
Första känslan är skön! Bilen ger känns härligt ombonad och den glider iväg mjukt och tyst, men ändå med en fast känsla i ratten. Sittpositionen är märkbart högre än vanliga V60, allt känns helrätt. Bilen går tyst och fint, och med en kursstabilitiet som är märkbart bättre än i XC70.
På en stor grusplan lyckas jag provocera fram lite överstyrning, utan att på något sätt pressa bilen till max.
Drivlinan känns aningen piggare (mindre seg) än i XC70 D4 AWD, 181hk. Naturligt både med tanke på 9 extra hk i V60cc och en lite lättare bil. Men ändå räcker det inte! Det känns segt och blir aldrig roligt. En manuell låda hade hjälpt till, men något sådant alternativ erbjuds inte.
Det finns tyvärr även ett antal detaljer som stör mig:
-Alla V60cc har blaffan i grillen, även de utan paketet "driver support". Här har Volvo snålat in och använder endast en grill för samtliga bilar.
-Jag har aldrig gillat den digitala instrumenteringen, jag saknar att ha en rund varvräknare OCH en rund hastighetsmätare samtidigt.
-XC-stylingen är snygg, men jag hade önskat mig ännu lite mer, som tex större backspeglar än standard V60, kanske en framkofångare som avviker lite mer, kraftigare rails, fälgar unika för modellen etc.
-Bilen är dyrare än motsvarande XC70 Classic.
Det blir nog ingen V60cc för min del, om inte Volvo kommer med en modernare drivlina (läs VEA med AWD). Säljaren sa att VEA AWD inte är aktuellt förrän i nästa V60, vilken enligt säljaren kommer tidigast om 3 år. Personligen tror jag att den kommer något tidigare.
Provkörningsbilen hade Valder 17". Personligen vill jag nog ha Neso 18", det lyfter utseendet rejält.
Första känslan är skön! Bilen ger känns härligt ombonad och den glider iväg mjukt och tyst, men ändå med en fast känsla i ratten. Sittpositionen är märkbart högre än vanliga V60, allt känns helrätt. Bilen går tyst och fint, och med en kursstabilitiet som är märkbart bättre än i XC70.
På en stor grusplan lyckas jag provocera fram lite överstyrning, utan att på något sätt pressa bilen till max.
Drivlinan känns aningen piggare (mindre seg) än i XC70 D4 AWD, 181hk. Naturligt både med tanke på 9 extra hk i V60cc och en lite lättare bil. Men ändå räcker det inte! Det känns segt och blir aldrig roligt. En manuell låda hade hjälpt till, men något sådant alternativ erbjuds inte.
Det finns tyvärr även ett antal detaljer som stör mig:
-Alla V60cc har blaffan i grillen, även de utan paketet "driver support". Här har Volvo snålat in och använder endast en grill för samtliga bilar.
-Jag har aldrig gillat den digitala instrumenteringen, jag saknar att ha en rund varvräknare OCH en rund hastighetsmätare samtidigt.
-XC-stylingen är snygg, men jag hade önskat mig ännu lite mer, som tex större backspeglar än standard V60, kanske en framkofångare som avviker lite mer, kraftigare rails, fälgar unika för modellen etc.
-Bilen är dyrare än motsvarande XC70 Classic.
Det blir nog ingen V60cc för min del, om inte Volvo kommer med en modernare drivlina (läs VEA med AWD). Säljaren sa att VEA AWD inte är aktuellt förrän i nästa V60, vilken enligt säljaren kommer tidigast om 3 år. Personligen tror jag att den kommer något tidigare.