Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
#989850
Har en V60 -14 med Vea D4. När jag kört en stund utan att använda bromsen och sedan bromsar känns det som ett knäpp/klick i pedalen precis när den trycks ned, Låter inget men just en känsla. Vid tätt användande av broms försvinner detta men sen om jag åker en stund utan att bromsa återkommer knäppet eller klicket.

Är det flera som upplever detta? Någon som vet vad lösningen är eller om det är en egenhet som bara är att gilla? Lite irriterande i alla fall.
av Rudolfs
#990000
Jag har ibland när jag kört länge utan broms och sen bromsar som typ ett *flopp* ljud, som att den släpper vakumet till servon. Inget jag stör mig på och bromsarna funkar fint :)
Användarvisningsbild
av corb06
#991944
III skrev:Har en V60 -14 med Vea D4. När jag kört en stund utan att använda bromsen och sedan bromsar känns det som ett knäpp/klick i pedalen precis när den trycks ned, Låter inget men just en känsla. Vid tätt användande av broms försvinner detta men sen om jag åker en stund utan att bromsa återkommer knäppet eller klicket.

Är det flera som upplever detta? Någon som vet vad lösningen är eller om det är en egenhet som bara är att gilla? Lite irriterande i alla fall.
Jag hade min XC60 på felsökning för just detta problem. Så fort jag börjar bromsa så hörs ett click/knäppljud. Mekanikern kom fram till att det är bromsklossarna som är lite "rörliga". Så fort de får kontakt med bromsskivan så klickar de/den till då den trycks fast.

Han trodde att det enda sättet att komma till bukt med problemet var att byta alla klossar runt hela bilen. 5500 kr bara... så tills vidare kör jag med klickljudet vid varje bromsning.
av Machmagnus
#1315358
Hej! jag tror jag vet precis vad du menar med det där klicket/känslan i bromspedalen jag har en v60 T3 2011 och min uppför sig exakt likadant och jag stör mej åckså på det!
av RonniePersson
#1316546
På min V60 D4 AWD -15, så hör jag ofta när jag ska backa ut bilen från garaget att knäpper till från frambromsarna? Oftast när de varit blöta, te.x tvättat bilen kvällen före eller om det regnat/snöat. I garaget är det +16 grader. Jag inbillar mig att klossarna rostar fast lite i skivorna, och att det inte är något farligt? Bilen har i dagsläget rullat 14100 mil, varav 4000 mil i min ägo. De första 10 000 mil ägde min far bilen, så jag vet att bromsarna fram är inte bytta sedan bilen var helt ny. Bak har jag bytt bromsbeläggen för ca 1000 mil sedan.

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]