Volakers skrev:Jag har en v60 D4 Vea med 19". Körde från Växjö till Blekinge ca 12 mil. Höll hastigheterna blandat 90,70, 50 vägar. Full last 4 personer. Körde på 0,44.
Har nu kört ca 100 mil till mer motorväg ligger nu på 0,51. Helnöjd med förbrukningen.
Du skriver inte om det är mätt vid pumpen eller om det är bilens uppgifter. Kan vara stor skillnad. Min förra bil, V40 D4 R-Design MY13, visade vid snålkörning till Öland (400km) 5,1/100km eller 0,51, som man hellre sa förr, medans när jag tankade så blev det i verkligheten strax under 0,6.
Kollar man på användargenererade uppgifter på spritmonitor.de över de med VEA och FWD jmf med de som har den äldre 5-cyl motorn och FWD, så är inte skillnaden så jättestor. Speciellt när dessa bilar hunnit tanka runt 30 ggr, så underlaget blir statistiskt mer rättvisande var snittet hamnat. Trots det kan det skilja markant. Bättre blir det om man tillför snittfarten (bilens info) mellan tankningarna, vilken en del gör, får man bättre underlag för en jämförelse.
Varför jag tar upp detta är att jag tror att man lätt kan bli blind och tro att VEA ger fantastiskt resultat jmf med den äldre 5-cyl motorn. Jag var själv ett tag inne på VEA alternativet, men såg andra fördelar med den äldre 5-cyl motorn som är beprövad plus att jag i slutänden ville ha AWD, och VEA med AWD finns inte annat än med XC90.
Allt detta spelar egentligen mindre roll.
Att du är nöjd är ju huvudsaken. Jag är rätt nöjd att min nya XC60 D4 AWD MY16 efter 150 mil håller sig runt 7,8l/100km. Bilen väger ju nästan 1,90 ton netto, och de första 100 milen hade jag last och full bil, och då var säkert vikten 2,1 ton!
Allt är relativt :)
Kör nu: XC60 D4 AWD Summum BE MY16 (Polestar). Förr: V40 D4 R-design MY13, V50 D5 MY07...