Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pellz0r
#986168
0,56 enligt VOC baserat på de 370 mil jag hunnit avverka.
Snålaste jag lyckats köra var en ~20 mil lång resa på mestadels landsväg, och då landade förbrukningen på 0,43. Förbrukningssiffrorna som Volvo anger är ju fantasivärden, men man får trösta sig med att man slipper skatten i 5 år iaf :)
Användarvisningsbild
av spaceuser
#986173
pellz0r skrev:0,56 enligt VOC baserat på de 370 mil jag hunnit avverka.
Snålaste jag lyckats köra var en ~20 mil lång resa på mestadels landsväg, och då landade förbrukningen på 0,43. Förbrukningssiffrorna som Volvo anger är ju fantasivärden, men man får trösta sig med att man slipper skatten i 5 år iaf :)
Tyvärr så är bilens dator inte heller rättvisande. Min nuvarande V40 (ej Vea), drar runt 0,5 dl/mil mer när jag kollar vid pumpen. Vill man veta hur Vea förbrukar och jämföra med "gamla" motorn, kan man med fördel söka på http://www.spritmonitor.de.
Senast redigerad av 3 spaceuser, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av mikeman
#986174
V60 D4 manuell bara gått 500 mil och drar 5,7 i snitt. Mest motorväg i pendlingstrafik, lite i stad. Kör inte jätteförsiktigt, gillar rejäla accelerationer men kör sansat annars. Mer info nedan.
#987352
Kör XC90 D5 awd. Vill man så går den faktiskt att köra snålt! :wink: Går snålare än min förra MY15 XC60 D5 Polestar aut, trots att den väger mer och är mycket större. Den har inte gått alls långt hittills och det har varit extremt varmt hittills så lär droppa mer. :D

Ska bli kul att se hur det går på motorvägen. Betydligt lägre varvtal mot XC60in.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#987355
Motorväg är där jag märker störst skillnad faktiskt. Snittet på autobahn ner mot münchen förra veckan var typ runt 0,7-0,75 på datorn med ett snitt runt 140. På a1 i italien mätt över en tank tog den 0,65 på datorn med snitt runt 115. V60 t5. Och det är långt ifrån ecodriving
#987536
Hej
Min MY14 VEAAUT 0.6 blandad småstadskörning med korta lansvägsbitar på 3 mil åt gången.
Nästa gång ska jag ha en T4 eller T5 för jag har bara kört 1450 mil på 16 månader. Det är inte lönt att betala merskillnaden för en diesel. Men jag trivs mycket bra med motorn. Kraften är skön. Tyst. Kommer nog sakna vridet. Byter om ett par år.Jag byter ofta för jag är galen och tycker det är trevligt byta bil
.. V60 är sällsynt trivsam bekväm rolig att köra och är SNYGG.
av Kluster
#987541
pellz0r skrev:0,56 enligt VOC baserat på de 370 mil jag hunnit avverka.
Snålaste jag lyckats köra var en ~20 mil lång resa på mestadels landsväg, och då landade förbrukningen på 0,43. Förbrukningssiffrorna som Volvo anger är ju fantasivärden, men man får trösta sig med att man slipper skatten i 5 år iaf :)
Jag får samma härliga siffror, dock har jag en D4 VEA automat MY2015 med 17" Volvo Original.
av pellz0r
#987554
Kluster skrev:
pellz0r skrev:0,56 enligt VOC baserat på de 370 mil jag hunnit avverka.
Snålaste jag lyckats köra var en ~20 mil lång resa på mestadels landsväg, och då landade förbrukningen på 0,43. Förbrukningssiffrorna som Volvo anger är ju fantasivärden, men man får trösta sig med att man slipper skatten i 5 år iaf :)
Jag får samma härliga siffror, dock har jag en D4 VEA automat MY2015 med 17" Volvo Original.
Glömde nämna det, även jag har automat och 17" ORE-fälgar :)

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]