Sida 1 av 2
Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: tor 25 jun 2015, 13:29
av KarlE
Vad kan jag förvänta mig om jag byter till:
http://sv.bsr.se/produkt/performance_ai ... 237213/296
Hörs det någon skillnad?
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: tor 25 jun 2015, 14:13
av ThomasT
KarlE skrev:Hörs det någon skillnad?
Nej. Om du vill ha mer ljud måste du byta till ett öppet filter.
.
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: tor 25 jun 2015, 14:47
av Cellen85
ThomasT skrev:KarlE skrev:Hörs det någon skillnad?
Nej. Om du vill ha mer ljud måste du byta till ett öppet filter.
.
Nackdelen med öppet filter är dock den att LMM (luftmassemätaren) brukar kunna ta en hel del stryk.
Vet ej hur det är med sportfilter, om det brukar ge stryk på LMM också eller inte.
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: tor 25 jun 2015, 14:51
av crumpets
Ingen alls skulle jag tro. Bilen är ju kalibrerad att ge en viss mängd luft, om du så kör utan filter kommer turbon inte ladda över den gränsen. Det som skulle kunna hända är eventuellt snabbare laddtrycksuppbyggnad, för det regleras ju inte av ECU (om det inte är styrd rampning av momentet som ju sker ibland).
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: tor 25 jun 2015, 15:22
av LazerHawke
LMM tog stryk och fick bytas när jag på min 05 t5a s60 ersatte orgfiltret
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: tor 25 jun 2015, 16:35
av Perra83
På äldre maskiner gick det bra. Körde 8år med K/N filter.
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: tor 25 jun 2015, 18:15
av ThomasT
Perra83 skrev:På äldre maskiner gick det bra. Körde 8år med K/N filter.
Ja, det är inga som helst problem så länge det inte är för mycket olja i filtret.
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: tor 25 jun 2015, 22:51
av TobbeViktor
Funkar fint att sätta i. Har ett K & N i min T3:a.
Blir lite rappare gasrespons, samt ett knappt hörbart väsande från luftburken.
Kan säkert ge ett lite dovare avgasljud, men en trimning gör nog mer för ljudet ihop med sportluftfilter.
Ju större motor desto mer muller.
Ger lite snabbare respons när man kör manuell vxl med får låga varv och för hög växel, med andra ord kommer bottendraget lite snabbare. Är bara responsen som ändras.
Misstänker att du inte får det bekymret med en T6:a. :D
Och ja, sportluftfilter kan förstöra LMM och elektronik, men då oftast med ett fel inblandat. För mycket olja!
Har man för mycket olja, vilket det tyvärr brukar vara från tillverkaren också, så kommer något förr eller senare gå sönder. Har en S70 där jag förstört 2 LMM pga för mycket olja. Efter lärdomarna, så har jag genom att lägga så lite som möjligt undvikt alla dessa problem i många år,
Mitt tips är, att om du väljer att köpa ett sånt filter, köp även ett servicekit, och gör rent och olja in själv innan montering. Och bara olja på inkommande sidan, inget åt LMM-hållet. K & N-filtret jag köpte från mekonomen kladdade av sig rejält när jag tog ur det ur förpackningen.
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: fre 26 jun 2015, 14:52
av Perra83
Exakt. För mycket olja sabbar.
Efter att ja gjort rent och oljat in filtret fick det ligga på ett par dagstidningar. Egentligen borde man kunna dammsuga filtret för att få bort överskottet av olja.
Re: Sportluftfilter till S60 T6 2014
Postat: lör 27 jun 2015, 12:56
av iigloo
Slit bort hela luftburken och sätt dit en nylonstrumpa. Samma effekt och filtreringsegenskaper. Det låter lite mer och impar på smågrabbarna. Något annat lär inte hända förutom att du får in mer skit i motorn och kortar livslängden.