Sida 1 av 3
Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: tor 28 maj 2015, 09:16
av fyrahjul
Med min V60 så valde jag till progressiv hastighetsservo. Mycket bra val tycker jag. Jag visste inte så mycket om det tidigare men läste att det var att rekommendera. Med vinterhjulen på så körde jag medium, vilket jag misstänker tolkas som "normalläge". Men nu med 18" hjulen som ger lite mer motståndskraft har jag den inställd på "lätt" Det gjorde en enorm skillnad. Känns lite som jag kan ratta med fingret, speciellt när jag ska parkera :) Lite som den kompenserar dom där extra tummen på hjulen.
Lite weird fråga men. Är lite nyfiken på vad ni andra som har samma funktion, hur ni använder den?
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: tor 28 maj 2015, 09:28
av crumpets
Trögaste inställningen på 16". varierar lite mellan trögaste och medium och lätt på 18" beroende på hur jag ska köra. I motorvägsfart är hårdaste riktigt skönt tycker jag men rattar jag bara i stan är lätt riktigt fint.
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: tor 28 maj 2015, 09:36
av fyrahjul
crumpets skrev:Trögaste inställningen på 16". varierar lite mellan trögaste och medium och lätt på 18" beroende på hur jag ska köra. I motorvägsfart är hårdaste riktigt skönt tycker jag men rattar jag bara i stan är lätt riktigt fint.
Ok intressant! Läste något att Volvo själva rekommenderar hårdast på motorväg då den inställningen ska stabilisera hela bilen (flyter tydligen med i huvudkonstruktionen på vagnen) på ett skönt sätt.
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: tor 28 maj 2015, 10:48
av 122Sport
Kör oxå på trögaste inställningen med 20", känns bäst så!
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: tor 28 maj 2015, 15:28
av mikeman
Jag frågade min säljare om den funktionen, visste inte hur man skulle uppleva den etc. Han rekommenderade mig att inte välja det för flera av hans kunder hade kommit tillbaka för de varit missnöjda. De hade inte känt tillräcklig skillnad på de olika lägena och tyckte tydligen kostnaden varit onödig. Jag gjorde som han sa och tycker den vanliga styrningen är väldigt bra och ger fin känsla jämfört med en 8 år gammal S40 som jag kommer från.
Upplever nästan att den vanliga servon är lite progressiv också för det är väldigt lätt servo när man parkerar och man kan nästan "slå till" ratten så svänger hjulen till fullt. När man kör så är det bra känsla och inte för lätt. Inbillning? Bra sådan i så fall. ;)
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: tor 28 maj 2015, 16:14
av crumpets
Han hade i princip helt rätt. Volvo har kalibrerat denna otroligt mesigt. I en BMW känner du rejäl skillnad på hårdheten mellan parkeringsfart och motorvägsfart. Volvos känns knappt progressiv alls, snarare ställbar bara.
Tror även att den var bättre innan elservo introducerades, då den sägs ha gett bättre styrkänsla tack vare annan = känsligare konstruktion. Nu tror jag bara den ställer om en parameter i vanliga elservot så känslan inte direkt förändras utan det mer bara blir mer eller mindre motstånd.
Heeeelt onödigt är det inte men det skulle komma långt ner på priolistan för nästa bil :)
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: tor 28 maj 2015, 16:44
av MartinS
Jag har ju den tidigare progressiva servon, med remdriven pump. Jag har haft den i medium/normal i de fyra år jag ägt bilen. Jag har på kul ändrat någon gång men ändå alltid kommit fram till att normal/medium passar mig bäst.
Det skulle kunna va lite mer progressivitet i den kan jag tycka, jag skulle kunna önska mig lite hårdare styrning vid motorvägskörning, men annars passar den mig bra.
Men jag håller med, jag skulle nog tyckt "ställbar servo" var en bättre benämning.
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: tor 28 maj 2015, 23:27
av svedan
haft den i flera år. Det enda tbh jag inte tog på nya! Testat alla lägen och tycker skillnaden är obetydlig. Vid parkering är väl alla lägen ganska lika, det är vid fart den ändrar sig??
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: fre 29 maj 2015, 08:57
av volvobrasse
svedan skrev:haft den i flera år. Det enda tbh jag inte tog på nya! Testat alla lägen och tycker skillnaden är obetydlig. Vid parkering är väl alla lägen ganska lika, det är vid fart den ändrar sig??
Håller inte alls med i mitt fall. För mig är det samma som för trådskaparen, när jag kör med mina 18" så använder jag lättaste servon. Vid låga farter och vid parkering så upplever jag en enorm skillnad jämfört om den står på "normal".
Exempelvis körde jag med medium med mina vinterdäck, när jag bytte till 18" hjulen så upplevde jag trögare, men efter ändrat till lättaste servon så känns nu 18" lika lätt som vinterhjulen. Så för min del har det gjort mest i lägre hastigheter.
Jämför jag min bil med progressiva hastighetsservon med provbilen som jag körde utan ett par dagar var det enorm skillnad för mig i känslan. Jag uppskattar när det går trådlätt :)
Kostar 3000:- att få funktionen. Inte speciellt mycket pengar på en bil som i mitt fall kostade 320 000:- :) Kommer välja nästa gång också.
Re: Progressive hastighetsservo - hur använder ni andra den?
Postat: fre 29 maj 2015, 09:43
av kmi
Kører med 20" på min XC60 och 18" om vinteren uden progresiv servo.
Helt ärligt mærker jeg ingen skillnad.