Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#973312
(Varning för kanske lite långt inlägg)

Efter att ha läst många intressanta trådar sen jag blev medlem känner jag för att jag själv kan bidra med något.
Se nedanstående som ett förhållandevis enkelt sätt att modernisera (om man nu tycker likadant som mig) din S/V60, säkerligen XC60 och också säkert S80/V70/XC70...tar dock inget ansvar för vad som funkar eller ej.

Jag har en tjänstebil, en V60 D4 AWD Ocean Race, och kan f*n inte hålla mig från att pilla med bilen, dvs köpa till nya detaljer för att förfina bilen, svårt i-landsproblem 8)
Vill heller inte lägga för mycket pengar på den då det är just en tjänstebil som skall lämnas tillbaka, så detta lilla ingrepp fick gå!
Jag har alltså medvetet valt att inte investera i en automatiskt avbländbar spegel för ett par tusenlappar, just på grund av ovanstående faktor.

Sökte lite innan jag gjorde detta lilla ingrepp, men hittade inget konkret svar...inte helt förvånande så kunde inte någon av två servicetekniker eller Volvos kundsupport svara på min fråga:"Kan man montera en V40 inre backspegel i en V60?"

Hur som helst så beställde jag en V40-spegel från bildelsbasen.se, 275kr endast - nedan följer lite bilder på hur den enkla installationen gick till:

Bild
Original spegel med "ful" tjock svart ram runt spegeln som inte ser så modern ut 2015 enligt mig!

Bild
Halvvägs klar...

Bild
Fästet är alltså originalfästet som satt i bilen, INTE V40-fästet som hängde med från bildelsbasen.se

Bild
Färdigt! Tidsåtgång ca 7 minuter i väldigt lugnt tempo!


Det var hur enkelt som helst, för fästet behöver som sagt INTE bytas som många trodde, utan spegeln sitter ju på sin kulled för att kunna ställas in efter olika förare. Precis som på till exempel en GPS av olika fabrikat som också sitter på en kulled, så kunde man enkelt (men försiktigt förstås) bända bort spegeln från kulan, och likadant trycka dit den nya (återigen, gör ni det så var försiktiga)! :)

Enligt mig ett lyft när man sitter inne i bilen, och en positiv sida är att man faktiskt (i alla fick jag känslan) av att man ser mer bakåt, varför man nu skulle behöva det... 8) 8)

Tack för mig! /Erik
#973321
Nu blev man sugen på att göra samma. Men behöver man montera av kåpan som sitter över kamerorna?
#973411
Rillee skrev:Nu blev man sugen på att göra samma. Men behöver man montera av kåpan som sitter över kamerorna?
Det tycker jag absolut att du skall göra, så enkelt och ger ett mycket modernare utseende! :)
#973417
Tack för att du delade med dig! La precis en beställning på en likadan spegel :)

Dock undrar jag samma sak som Rillee, vad var det som gjorde att du fick montera av plastkåpan bakom spegeln? Var det nödvändigt?
#973435
Nicco skrev:Tack för att du delade med dig! La precis en beställning på en likadan spegel :)

Dock undrar jag samma sak som Rillee, vad var det som gjorde att du fick montera av plastkåpan bakom spegeln? Var det nödvändigt?
Läste Rillees inlägg på mobilen innan jag svarade, glömde helt hans fråga!
Svaret är att det behöver man väl kanske inte, om man drar av spegeln från kulleden och trycker på den nya på kulleden VÄLDIGT bestämt och försiktigt...för mig åkte kåpan ner därför att jag drog av org.spegeln lite förhastat och hela fästet lossnade och fick allt i handen, plastkåpan lossnade då direkt när fästet försvann från rutan - men det är väldigt lätt att sätta tillbaka allt! :oops:

Men oavsett så är kåpan väldigt lätt att dra av/trycka tillbaka, dock plast så var försiktigt!

Kul att fler tar efter - bildelsbasen.se kanske blir tömda på V40-innerspeglar snart 8)
#973446
Får ta och lägga en beställning i kväll när man kommer hem om det finns några speglar kvar.
Användarvisningsbild
av C.W.
#973447
Men vart har lilla spaken för att blända av spegeln manuellt tagit vägen?
Brukar ju sitta undertill på spegeln.
Syns inte på in bild
(I)
#973454
C.W. skrev:Men vart har lilla spaken för att blända av spegeln manuellt tagit vägen?
Brukar ju sitta undertill på spegeln.
Syns inte på in bild
(I)
Jag har då inte tagit bort den i alla fall, funktionen kan vara bra att ha ibland :P

Du ser den på bild 2, precis som Rillee skriver på baksidan!
På första bilden ser man heller ingen "spak", den är i normalt läge helt uppfälld så att den döljs!
#973461
En fråga, hur känns kvaliteten på själva spegeln? Den ser ju ganska så tunn ut, om man jämför med original, hade den original i min V40 förut och har för mig att den va ganska så tjock i plasten baktill, inte dom där "fickorna" eller vad man ska säga som det ser ut på bilderna ifrån bildelsbasen? Alla original speglar är ju ganska så tjocka tycker jag och gillar kvalitetskänslan i det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]