Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Jag är lite sugen på en XC60 av nyare årsmodell, jag vill ha 2.4l femman med dubbelturbo. Med ny mjukvara så lämnar ju denna spisen smått otroliga 450nm redan vid 1500 varv.

Min fråga är om denna brutala kraft kommer bäst till sin rätta med manuell låda eller om den upplevs lika råstark med automat?
Tillåter verkligen automatlådan att motorn får ligga och jobba runt 1200-1500, om den växlar ner så tappar man ju lite av vitsen med så brutalt vridmoment på låga varv.
av Malmstroem
I en XC60 skulle jag definitivt välja automat.

"Stora dieseln" fungerar annars rätt bra med manuell -- så om du tycker om att växla själv så är det ett helt OK alternativ. Bilen blir också rejält mycket snålare med manuell än automat. Den sexväxlade automaten till Volvos femcylindriga motorer är inte världens bästa, men den duger åt mig. Jag har kört både manuell och automat, och föredrar att få slippa växla själv. Det är inte så att XC60, XC70 etc är bilar byggda för dynamisk körning...

Konceptet SUV passar i mitt tycke bättre med automat, och jag är därmed beredd att betala för merförbrukningen.

Rekommenderar en provkörning så får du se vad du själv tycker bäst om. :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte kört XC60 D5 Manuell skall jag börja med att säga. Men generellt sett är ju en manuell låda ett krav om man vill känna samspelet mellan motor och människa och att kunna utnyttja motorns potential till fullo. En automatlåda som tror den vet bäst är extremt irriterande tycker jag, och eftersom du redan nu ifrågasätter detta och har funderingar kring det ser jag inte automatlåda som ett alternativ för dig, du kommer bara bli besviken.

En D5 manuell är inte alls osannolikt att jag har i min nästa bil, jag får helt enkelt gilla läget och köra på olja istället för finbränsle för att komma åt en manuell låda igen, för automat är verkligen ingen höjdare enligt min smak.

/Martin
Användarvisningsbild
av Thorssa
Innan jag köpte min nuvarande V60 så provkörde jag V60 D5 med manuell respektive automat. Jag upplevde den manuella lådan i den som något otight (kom då från BMW). Det blev så att jag köpte en D4 automat och jag upplever att jag kan köra på vridet utan större problem, så länge man undviker kickdown, då växlar den givetvis ner.
av mikebike
MartinS skrev:En D5 manuell är inte alls osannolikt att jag har i min nästa bil, jag får helt enkelt gilla läget och köra på olja istället för finbränsle för att komma åt en manuell låda igen, för automat är verkligen ingen höjdare enligt min smak.
Ja, det är ett svårt val.
Jag körde just XC60 D5 manuell tidigare, och jag har bara ägt manuellt växlade bilar tidigare.
Jag blir lite lätt irriterad på att den nuvarande bilen/växellådan vill lägga i en lägre växel så fort varvtalet kommer ned på 1200 rpm eller om man gasar lite. Vid 1200 rpm lämnar denna motor 340 Nm, vilket är mer än de flesta "normala" bilar presterar över huvud taget.

Frågan är om nästa bil blir en Volvo, jag har inte lust att gå tillbaks till diesel.
av Gabriel
Tack för era svar,

Att XC60:in inte kommer bli en bil för dynamisk körning oavsett låda är jag införstådd i, men det är absolut inte det jag är ute efter. Det jag vill är att kunna nyttja (och kontrollera) dieselmotorns fantastiska lågvarvsegenskaper, både vid vardagskörning och när jag drar släp. Bilen jag kör idag (se signatur) har manuell låda och jag trivs bra med det och gillar lågvarvsegenskaperna, även om de är blygsamma jämfört med den nyare dubbelturbon. Att göra fjällresor i 80-90 km/h med stor släpvagn och slippa växla ner från 6:an i backarna tilltalar mig. Det går rätt bra redan med min nuvarande och borde därmed funka ytterligare mycket bättre med en dubbelturbofemma.

Bränsleförbrukningen och fordonsskatten ser jag som en bonus, dvs inte avgörande faktorer.

Jag tror dock inte jag köper en fabriksny bil och därmed blir utbudet ganska mycket mindre om jag vill ha en manuell.
av Malmstroem
Det finns (oftast) möjlighet att manuellt välja växel även med automat.

Jag kan inte säga att jag utnyttjar den möjligheten speciellt ofta, eftersom automaten är tillräckligt bra för den körning (med och utan släp) som jag har.

Slipper du bilköer så har jag full förståelse om du tar manuell. I teorin tycker jag också bäst om manuell, men i praktiken så är det skönt med automat -- speciellt i bilköer.
av mikebike
Malmstroem skrev:Det finns (oftast) möjlighet att manuellt välja växel även med automat.
Sliromaten växlar ned själv när DEN tycker att varvet är för lågt, 1200 rpm i mitt fall.

Jag uppfattar den manuella funktionen ungefär som att man ber om att få välja växel, men det är ändå någon annan som bestämmer.
Användarvisningsbild
av iigloo
Vill du utnyttja motorn på alla varvtal är manuell det självklara valet. Behöver sällan växla med min och kan nyttja D5:ans vrid.

Skulle bara köpa automat om det var en företagsbil eller om jag kör otroligt mycket i storstäder med många start och stopp.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sö[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]