Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
#960958
Jag hittade varifrån mitt missljud kom ifrån. Insidan av B-stolpen består av två delar. Bakom skarven mellan dessa delar, sitter inredningen fast i karossen. Fästpunkten har inte en speciellt bra lösning. Det blir lätt lite glappt och man får ett missljud likt "morsekod". Men nu är det löst! :D
av Bedir
#961005
Har exakt samma problem, ska iväg nu och köpa lithiumfett på sprayburk, är dessvärre inte så haj på vilka ställen man ska spraya på. Ngn som kanske kan ladda upp lite bilder eller förklara lite mer detaljerat? Vore skyst.. :oops:
#961130
iigloo skrev:Nu har jag kollat läget lite. Från förarsätet kommer ljudet mest från vänster bak, men även bak och ibland höger.

Ljudet är ett knarrande som låter som plast gnids mot plast. Typ en lös instrumentpanel. Det uppkommer vid krängningar i rondeller, fartbulor, gropig väg m.m

Samtalat med en Tekniker på Bilia som kom med förklaringen att det är låsmekanismen (låskistan/blecket) i dörrarna som är torra. När ljudet fortplantar sig i dörrar och kaross uppstår den typen av ljud.

Skeptisk köpte jag lithiumfett på sprayburk och gick loss på gångjärn, låsbygel, dörrstopp m.m dvs allt som håller fast dörren i karossen.

Resultat...KNÄPPTYST!!!

Hoppas det kan hjälpa!
(W) Jag bockar och bugar så djupt att håret sopar marken! Det blev helt tyst. Fantastiskt! Tänk att det kan vara så enkelt ibland. Jag får väl också erkänna att jag var "lite" skeptisk till detta tips.

Återigen - TACK!
Användarvisningsbild
av iigloo
#961133
Bedir skrev:Har exakt samma problem, ska iväg nu och köpa lithiumfett på sprayburk, är dessvärre inte så haj på vilka ställen man ska spraya på. Ngn som kanske kan ladda upp lite bilder eller förklara lite mer detaljerat? Vore skyst.. :oops:
Bak på dörren sitter ett lås som hakar fast i öglan på karossen, där sprutar du in fett.

Sen har du gångjärnen till dörrarna (2st).

Dörrhållaren (det som håller i dörren när du släpper den) ser ut som en platt "metallpinne" som sitter fast i karossen och går in i dörren. Den har gropar i sig som är de olika lägena.

Jag passade även på att smörja bakluckans lås och gångjärn och även den lilla glidpinnen till dörrhandtagen som sitter i bakkanten på handtagen.

Det kan bli lite kladdigt om det är bra tryck i burken, men det är bara att torka bort överflödigt fett.
av apox
#961569
Jag får också tacka för tipset, nu är det inget skrammel i min bil längre! 8) Var skeptisk till att det skulle fungera, eftersom örat lurade mig att det skulle vara interiörpanelerna i b-stolpen.
Användarvisningsbild
av iigloo
#961714
apox skrev:Jag får också tacka för tipset, nu är det inget skrammel i min bil längre! 8) Var skeptisk till att det skulle fungera, eftersom örat lurade mig att det skulle vara interiörpanelerna i b-stolpen.
Nej, precis! Det låter som att panelerna sitter lösa. Plast som knarrar.

Skönt va! :)
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]