Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
#959643
Någon som har erfarenhet?
av Polar
#959721
Samma här, men endast när det är kallare ute, typ runt nollan eller kallare. Så fort bilen/kupén blivit varm så försvinner det.
Det är ett jäkla gnekande när man kör över fartgupp.
/Niklas
av KarlE
#959797
Jag hade det på min T4 2011 och nu igen på min T6 2014. ?:-/
av Droopy
#959806
I mitt fall uppstår det ett knäppande ljud av att listerna runt rutramen skaver mot varandra i hörnen ( liet svårt att förklara ) varje gång jag tex backar oxh svänger knäpper det till högt och sedan gnisslar och knäpper det då man kör över gupp. fenomenet uppstår främst på sommarhalvåret då jag misstänker att värmen får listerna att svälla något.
Användarvisningsbild
av iigloo
#960336
Nu har jag kollat läget lite. Från förarsätet kommer ljudet mest från vänster bak, men även bak och ibland höger.

Ljudet är ett knarrande som låter som plast gnids mot plast. Typ en lös instrumentpanel. Det uppkommer vid krängningar i rondeller, fartbulor, gropig väg m.m

Samtalat med en Tekniker på Bilia som kom med förklaringen att det är låsmekanismen (låskistan/blecket) i dörrarna som är torra. När ljudet fortplantar sig i dörrar och kaross uppstår den typen av ljud.

Skeptisk köpte jag lithiumfett på sprayburk och gick loss på gångjärn, låsbygel, dörrstopp m.m dvs allt som håller fast dörren i karossen.

Resultat...KNÄPPTYST!!!

Hoppas det kan hjälpa!
av Luthor
#960897
iigloo skrev:Nu har jag kollat läget lite. Från förarsätet kommer ljudet mest från vänster bak, men även bak och ibland höger.

Ljudet är ett knarrande som låter som plast gnids mot plast. Typ en lös instrumentpanel. Det uppkommer vid krängningar i rondeller, fartbulor, gropig väg m.m

Samtalat med en Tekniker på Bilia som kom med förklaringen att det är låsmekanismen (låskistan/blecket) i dörrarna som är torra. När ljudet fortplantar sig i dörrar och kaross uppstår den typen av ljud.

Skeptisk köpte jag lithiumfett på sprayburk och gick loss på gångjärn, låsbygel, dörrstopp m.m dvs allt som håller fast dörren i karossen.

Resultat...KNÄPPTYST!!!

Hoppas det kan hjälpa!
Tack för tipset, nu är det tyst i bilen... :-)-)

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]