Sida 1 av 3
Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 10:49
av Lagerpe
Hejsan,
Min XC60 T6 från 2012 skall in på treårsservice snart. Den har gått över 9'000 mil.
När är det som kamremmen skall bytas på Volvos T6-motorer? Förhoppningsvis inte än, då jag kan tänka mig att motorn måste tas ut när det skall ske...
Brukar man också då passa på att byta annat såsom vattenpump och/eller kamremsspännare?
Tacksam för alla synpunketer och kommentarer!
Lagerpe
Re: Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 10:51
av Lövet
Det är ingen kamrem som ska bytas alls :)
Re: Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 11:05
av Lagerpe
Hursa?? :shock: En kamrem måste ju alltid bytas efter ett antal år... Tänjs ut och slits... Säkerligen gäller väl detsamma för Volvos T6:a ?!
Re: Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 11:09
av MartinS
Det är kamkedja... Byts aldrig..
Aggregatremmen skall bytas vid 24kmil, innan dess är det inga större servicear, förutom tändstift vid 12kmil.
/Martin
PS. Bra val av bil, vi är inte många som kör XC60 T6 :)
Re: Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 15:13
av Schmoyoho
MartinS skrev:Aggregatremmen skall bytas vid 24kmil, innan dess är det inga större servicear, förutom tändstift vid 12kmil.
Tändstiftsbyte är väl inget som tillhör större service, eller? :shock:
Re: Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 15:25
av MartinS
Schmoyoho skrev:MartinS skrev:Aggregatremmen skall bytas vid 24kmil, innan dess är det inga större servicear, förutom tändstift vid 12kmil.
Tändstiftsbyte är väl inget som tillhör större service, eller? :shock:
Nej, det var väl lite det jag menade, men det kanske inte var helt tydligt. Det "största" innan 24kmil är tändstiftsbyte vid 12kmil... Men det kostar ju någon tusing extra med sex stift och en mekaniker...
Re: Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 18:38
av Guzzi
Ber om ursäkt att jag lägger mig i här, jag är ju inte hemma på alla motormodeller men var är T6 motorn tillverkad.
Är det en Ford-motor eller?
Har tänkt mig en V60 AWD nästa gång och om jag vill ha bensinare verkar det vara T6 som gäller vad jag kan förstå.
Är det en driftsäker motor den där sexan?
Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 19:00
av Petzzon
Guzzi skrev:Ber om ursäkt att jag lägger mig i här, jag är ju inte hemma på alla motormodeller men var är T6 motorn tillverkad.
Är det en Ford-motor eller?
Har tänkt mig en V60 AWD nästa gång och om jag vill ha bensinare verkar det vara T6 som gäller vad jag kan förstå.
Är det en driftsäker motor den där sexan?
Det är en Volvo utvecklad motor som tillverkas i England. Var ett mycket konstigt beslut som Ford tog en gång i tiden då man snuvade Skövde på denna.
Re: Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 20:45
av MartinS
Guzzi skrev:
Har tänkt mig en V60 AWD nästa gång och om jag vill ha bensinare verkar det vara T6 som gäller vad jag kan förstå.
Är det en driftsäker motor den där sexan?
En av volvos mest driftsäkra skulle jag vilja säga. Tidiga my11 kan ha problem med att kolvringarna ligger fel vilket resulterar i hög oljeförbrukning, men annars inga typfel. Bara rullar på....
Re: Kamremsbyte på en T6:a?
Postat: mån 02 mar 2015, 21:36
av Guzzi
Trevligt att höra. Finns det fler som är positiva? Ingen som är negativ? :)