Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicco
#954430
V9097 skrev:Det skulle förvåna mig mycket om det inte är 2.4liters med dubbelturbo. Denna gång på 163hk, dvs samma effektuttag och samma motorvolym som D3 AWD 2011 och D4 AWD 2012-2013. Detta betyder att D5 Twin Engine i så fall får exakt samma hårdvara som D6 Plug In (som kommer byta namn till Twin Engine).

Vilket osökt för in tanken på en D5 Twin Engine med Polestar :D
Det skulle vara det klart lättaste och billigaste sett från ett produktutvecklings och produktionsperspektiv.
Användarvisningsbild
av V9097
#954432
Nicco skrev:Det skulle vara det klart lättaste och billigaste sett från ett produktutvecklings och produktionsperspektiv.
Ja exakt. Och det innebär också att 2-liters 5-cylindriga dieslarna helt kan tas ur produktion till MY16.

De femmor som finns kvar till MY16 är i så fall följande:
-2,4 liters diesel med dubbelturbo. V60 Twin Engine och D4/D5 AWD i 60 och 70-bilarna
-T5 AWD för vissa marknader. Tex 60-serien i USA
-2.0 BiFeul 213hk :?:

Lite spekulativt, men det är min gissning

Edit: Jag var lite fel ute, BiFuel får T5 VEA-motor
#1335771
Väcker denna tråden till liv.
Stämmer det då att det är samma motor i v60 d5 te som det är i t.ex. v70 d3/d5 2011 å i xc70 2.4d 2010. Alltså den gamla "odödliga" 2.4l 5 cyl diesel??
Användarvisningsbild
av Zanders
#1335807
Går att få ut mycket effekt men särskilt pigg vettefan om den någonsin kommer kännas. Jag kör med Rica i min och har ~350hk/740nm med elmotorn och det skjuter på rätt bra men den känns ändå förbannat seg & trött på något sätt även fast den flyttar på sig. Kompisens BMW 330e med 4 pers och fullknökad packning i känns ändå betyyyydligt piggare.
av tooobe
#1352645
Fortsätter hålla tråden vid liv.
Är det någon idé att byta "ner" sig till D5 laddhybrid från D6 laddhybrid för att komma ner i förbrukning när den går på diesel? Eller är skillnaden i förbrukningen marginell?
D5:orna laddhybriderna är ju dyrare än D6:orna av någon anledning (även samma årsmodell och årtal).
av Lockis
#1352693
tooobe skrev:Fortsätter hålla tråden vid liv.
Är det någon idé att byta "ner" sig till D5 laddhybrid från D6 laddhybrid för att komma ner i förbrukning när den går på diesel? Eller är skillnaden i förbrukningen marginell?
D5:orna laddhybriderna är ju dyrare än D6:orna av någon anledning (även samma årsmodell och årtal).
Mer utrustning i D5orna kanske? Många lär ha rullat som förmånsbil och det lägre grundpriset på D5 TE lär ha bjudit in till mer utrustning?
Det är den enda anledningen jag kan tänka mig.
av tooobe
#1352694
Lockis skrev:
tooobe skrev:Fortsätter hålla tråden vid liv.
Är det någon idé att byta "ner" sig till D5 laddhybrid från D6 laddhybrid för att komma ner i förbrukning när den går på diesel? Eller är skillnaden i förbrukningen marginell?
D5:orna laddhybriderna är ju dyrare än D6:orna av någon anledning (även samma årsmodell och årtal).
Mer utrustning i D5orna kanske? Många lär ha rullat som förmånsbil och det lägre grundpriset på D5 TE lär ha bjudit in till mer utrustning?
Det är den enda anledningen jag kan tänka mig.
Nej, de är dyrare trots identiska i övrigt. Inte lite heller. Kolla runt själv.

Min huvudfråga är dock om D5:orna drar mindre när man kör på diesel eller inte (eller marginellt). Inte så insatt att jag förstår kommentarerna ovan om motoralternativen och vad de innebär... Bild
Användarvisningsbild
av Zanders
#1352747
Vad jag vet så är dem ju identiska hårdvarumässigt precis som nya V60 T6/T8 TE och då kommer du inte se någon skillnad på förbrukningen. Lättast är väl att slå upp två reg nr så kan du ju se vad dem är deklarerade för
av tooobe
#1352763
Zanders skrev:Vad jag vet så är dem ju identiska hårdvarumässigt precis som nya V60 T6/T8 TE och då kommer du inte se någon skillnad på förbrukningen. Lättast är väl att slå upp två reg nr så kan du ju se vad dem är deklarerade för
Har testat det men det anges ju bara blandad förbrukning vid hybridkörning, där båda är speccade till 0,18L/milen

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]