Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! På senare tid, speciellt senaste 3-4 ggr upplever jag det som det luktar lite avgaser i kupén efter jag kört värmaren, dvs bensinvärmaren. Först trodde jag att jag inbillade mig men känns nästan som det har blivit starkare och mer.

Hur vanligt är det att det faktiskt kan bli fel och börja "läka" in avgaser/bensinångor (?) från värmaren (om det nu är möjligt?)? Skulle bilen i så fall varna eller borde man i så fall få ett felmeddelande?
Avgasröret från värmaren sitter vid höger framhjul. På gamla bilen (diesel) hände det väldigt ofta att det luktade avgaser i bilen, i stort sett varje gång man hamnade i kö (vilket det nästan alltid är här).
"Friskluftsintaget" till kupén är ju nedanför vindrutan, d.v.s. alldeles ovanför där avgaserna kommer ut.

Efter 4½ vinter med stanken av dieselavgaser bytte jag bil för att slippa problemet och nu är bilen i stort sett luktfri.
Möjligen går din värmare lite för fett så att den ger mer avgaser än den borde?
Har kört V70 2.5t,V70 D5 awd och nu V60 d4 awd.Jag tycker bara man känner bränslelukten minuten efter att man har stängt av värmaren och givetvis speciellt om man står stilla.Ganska självklart att en brännare lämnar lite sotlukt när man stänger av den,jfr ett stearinljus.
När min BENSINbrännare är på känner jag ingen lukt, men när jag stänger av den under färd så börjar det osa soppa, särskilt om man står vid ett rödljus, då är det som att sniffa ur en dunk...

Skönt att höra att fler har denna olägenhet, var nästan på väg till volvo då jag var orolig att någon slang släppt eller nåt
Det som är konstigt i mitt fall är att min bil står parkerad i et garage, dvs heltäckande garage. Varje dag går jag förbi garaget så jag öppnar porten, så nosen står inåt, bakänden utåt. Startar värmaren i ca 10 min medans jag tar barnen till dagis. Var först orolig att det skulle bli gaskammare där inne. Men så är inte fallet. Det konstiga är att när jag kör värmaren på bilen då den står utomhus upplever jag mycket mer ångor i bilen än när den står i garaget med porten öppen:) Vad det beror på vet jag inte. Möjligtvis at ångorna blåser omkring ute. Men det är klart en skillnad.:)

Det är alltså i princip luktfritt inne i kupén i garaget. Men ute så luktar det rätt mycket i kupén.

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]