Sida 1 av 2
T6 VEA
Postat: tis 10 feb 2015, 16:07
av ericbreiter
Är det någon som har lyckats provköra nya T6 (4-cyl) VEA? Hur känns motorn? Kombinerad kompressor och turbo talar ju för att den ska kunna vara rätt rapp. Om ni har kört T6 (6-cyl) AWD hur skiljer sig den nya motorn?
Det är närmast på omöjligt att hitta en Volvo-återförsäljare med en T6 VEA i provbilsparken så erfarenheter och synpunker mottages tacksamt.
Re: T6 VEA
Postat: tis 10 feb 2015, 17:00
av leiwi
det finns ett antal "motorskribent" tester och i tråden nedan finns en kort erfarenhetsber
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 11#p947611
Re: T6 VEA
Postat: tis 10 feb 2015, 17:46
av simonhalmstad
Det är för många Volvo ÅF är jäkla snåljåpar det blir för dyrt för dom att tanka bensinbilar ;)
Re: T6 VEA
Postat: tis 10 feb 2015, 20:39
av Mccartney
simonhalmstad skrev:Det är för många Volvo ÅF är jäkla snåljåpar det blir för dyrt för dom att tanka bensinbilar ;)
Dem har oftast inte någon T6 awd inne heller så jag hittade en begagnad som jag provkörde:)
Re: T6 VEA
Postat: tis 10 feb 2015, 20:41
av TommyP86
simonhalmstad skrev:Det är för många Volvo ÅF är jäkla snåljåpar det blir för dyrt för dom att tanka bensinbilar ;)
Det är svensson som är våldsamt snåla ;)
Re: T6 VEA
Postat: tis 10 feb 2015, 21:11
av ericbreiter
Mccartney skrev:simonhalmstad skrev:Det är för många Volvo ÅF är jäkla snåljåpar det blir för dyrt för dom att tanka bensinbilar ;)
Dem har oftast inte någon T6 awd inne heller så jag hittade en begagnad som jag provkörde:)
Jag är inne på en andra T6 AWD och stortrivs med den motorn men vill försöka ta reda på om T6 VEA överhuvudtaget kommer i närheten av körkänslan och prestandan. Särskilt nu när sexorna försvinner.
Re: T6 VEA
Postat: tis 10 feb 2015, 22:04
av Mccartney
ericbreiter skrev:Mccartney skrev:simonhalmstad skrev:Det är för många Volvo ÅF är jäkla snåljåpar det blir för dyrt för dom att tanka bensinbilar ;)
Dem har oftast inte någon T6 awd inne heller så jag hittade en begagnad som jag provkörde:)
Jag är inne på en andra T6 AWD och stortrivs med den motorn men vill försöka ta reda på om T6 VEA överhuvudtaget kommer i närheten av körkänslan och prestandan. Särskilt nu när sexorna försvinner.
Har du hört när 6an försvinner?
Re: T6 VEA
Postat: tis 10 feb 2015, 22:05
av ericbreiter
Mccartney skrev:Har du hört när 6an försvinner?
Vad jag förstår finns den sexcylindriga endast i Polestar-bilarna från och med MY16.
Re: T6 VEA
Postat: ons 11 feb 2015, 08:27
av mikebike
Då får man hoppas att VEA-motorerna finns med AWD till dess.
Re: T6 VEA
Postat: ons 11 feb 2015, 08:38
av Strebern
Har inte kört T6 AWD, så jag har svårt att säga skillnaderna.
T6 VEA torde dock vara en mer "nervös" anrättning än en rak 6:a med turbo
Den levererar bra med effekt hela tiden utan fördröjning.
I stadskörning så går det att busköra rejält, den går mycket fortare än vad man upplever, gäller att tänka långt före.
0-100 på 6 sekunder är ju inte fy skam med en FWD, hade den haft RWD så hade den säkert klarat 0-100 på 5 sekunder eller dylikt om lådan tillåtit
Man märker att det är en lite större turbo, full effekt på 3:an och uppåt tar en liten stund att nå och den drar hela vägen upp till rödmarkeringen. Om man växlar manuellt och ligger stilla på 3500 varv (där kompressorn slår av och turbon slår till) och sedan gasar fullt så blir det lite ketchupeffekt, först händer "ingenting" och sen suger den iväg rejält.
Kör man bilen som folk, så går bilen lugnt och fint med bra växlingar, det som märks är att den kan upplevas nervös om man är van vid att köra pendlarkort typ kia eller dylikt, det räcker med några cm på gasen för att den ska ösa på rejält med effekt, man får ta det lugnt, man hamnar fort i baken på framförvarande bil även om man bara trycker ner gasen nån cm, man får nästan ligga och dutta på gasen för att inte komma fram för fort