Sida 1 av 4

Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 13:32
av SRDL
Jag har beställt en XC60 med D5 motor på 215hk.
Har tittat lite på vad Polestar kan tillföra och inte blivit speciellt impornerad över det. 15 hk ger inte mycket och skillnaden 0-100 är 0.2 sekunder.

Ni som har D5 med Polestar, Har ni upplevt någon skillnad?


Kommer det komma någon annan trimmingsats från Polestar som ger mer effekt än de 15 fjuttiga,?

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 13:48
av crumpets
Nej det kommer det inte komma.

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 13:59
av SRDL
Hur kan du vara så säker på det om jag får fråga.?

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 14:03
av MartinS
Det har aldrig hänt tidigare iallafall vad jag vet.

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 14:50
av SRDL
Vad är det som begränsar ??

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 14:58
av crumpets
Det vet såklart ingen. Vill du ha ut absolut max får du vända dig till RICA, BSR eller Autotech. Polestar kommer aldrig(ok, T6, undantaget) vara den som plockar ut allra mest effekt, för de måste ta hänsyn till ALLT. Polestar ska gå lika bra att dra släp i 40 graders värme i uppförsbacke några mil som orginalmjukvaran. Det kan trimfirmorna skita i för de kommer ha så försvinnande få såna kunder som dessutom är dumma nog att faktiskt plåga motorn så.
Så.. för att svara på din fråga är det troligen kväveoxider samt värme som gör att man inte vill ta ut mer effekt. Efterbehandlingen ska hantera sanslösa mängder varm gas och ju högre moment desto varmare. Gasar du korta stunder: inga problem med massor av moment, men en riktig OEM kan inte släppa fordon enligt den filosofin. Grejerna ska hålla för all typ av misshandel som alla nötter därute kan tänkas utsätta bilen för och då kommer man aldrig kunna ligga på gränsen hållfasthetsmässigt.

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 15:18
av Perra83
Köp RICA typ 275hk och 530Nm. Då blir det bra med ös.

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 15:19
av Mccartney
Köp polestar och du har alla garantier kvar:)

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 15:33
av SRDL
Jag förstår att Volvo Polestar är mer försiktiga med sin trimning på grund av massa saker precis som du beskriver. Men varför väljer man att sälja ett trimning kit som inte ger mycket?

RICA det får jag kolla upp. Men man vill inte leka bort garantin tror jag.

En annan sak som jag tänkte på var att jag i så fall kanske skulle valt d4 motor eftersom den uppgraderas till en d5 för endast 9000kr. Det hade varit billigare och haft ett lägre förmånsvärde

Re: Polestar till en D5, blir det någon skillnad?

Postat: sön 08 feb 2015, 16:25
av iigloo
Jag märkte ingen större skillnad på min :roll: