Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoeRamone
Hej alla! Jag är helt ny här på forumet!

Jag köpte en xc60 -10 för ett tag sedan. Köpt av en mindre handlare som bytt in den. Endast en tidigare ägare.
Efter några hundra mils körande så har jag installerat mig i bilen, haft tid att titta riktigt noga på bilen och lärt känna den bättre.

Tyvärr så har jag fått lite dålig vibbar. Först och främst vill jag säga att bilen går jättebra - motorn låter bra och bilen går mjukt och fint. Alla funktioner och finesser fungerar. Men jag hittar lite konstiga saker här och var... Bultarna till motorhuven är skavda vilket indikerar på att någon monterat av och på den. Någon skruv här och var verkar fattas undertill. Tex skruvar till värmeskyddet för avgasröret, någon skruv till innerskärmen. Dessutom hittade jag ett hål i hinnerskärmen på höger sida fram. Ca 10x30 cm stort som någon verkar ha sågat upp med vinkelslip - alltså nästan helt öppet in till servopumpen framför.

Kan någon ge mig ett tips på vad jag kan leta efter för att stödja teorin? Eller tycker ni bara jag är lite "nojig"?
Hur vet jag att bilen är i skick att färdas med i trafik? Fungerar alla säkerhetsfunktioner? ( krockkuddar osv ).
Man har ju en fru som i nuläget är ovetandes av dessa teorier.

Tackar hemskt mycket för alla svar!
av Lövet
Carfax vet ingenting om krockar i annat än USA.

Skicka regnumer i PM till mig så kan jag kolla om bilen vid något tillfälle ägts av ett försäkringsbolag. Om nej är det ingen garanti för att bilen inte krockats men jag kan åtminstone kolla om bilen lösts in av försäkringsbolag vilket sker vid större smällar.
av Mccartney
Lövet skrev:Carfax vet ingenting om krockar i annat än USA.

Skicka regnumer i PM till mig så kan jag kolla om bilen vid något tillfälle ägts av ett försäkringsbolag. Om nej är det ingen garanti för att bilen inte krockats men jag kan åtminstone kolla om bilen lösts in av försäkringsbolag vilket sker vid större smällar.
Vilken härlig hjälpsamhet!! Det är därför man älskar detta forumet!!
av Lövet
:-)-)
av JoeRamone
Tack för alla bra svar!

Ja, tyvärr är bilen importerad! (Glömde nämna det) Går det att använda sig utav några av dessa kanalerna ändå som ni tipsa mig om?
Eller man är helt utlämnad till volvohandlaren i Hannover som bilen kommer ifrån?

Ännu en gång - Tack! Känns skönt att prata med lite kunnigt folk!
av Lövet
Jag kan tyvärr bara kolla ägare i Sverige
Användarvisningsbild
av sony
Om dur nöjd med bilen i helheten varför bryr du dig om den har varit krockad eller inte? Det viktigaste är att du är nöjd med alla som har med bilen att göra.

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.

Jag hade kikat på kransarna. Kan vara en lit[…]