Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keffo
Hej

Går i tankarna på att införskaffa en ny xc60 d4 awd ocean race. Avior fäljarna som kan väljas till är grymt snygga. Min fundering är bara kring däckslitaget. Hur många mil/år kan man räkna med att dessa håller? Är det några här på forumet som har några erfarenheter?
av JimmyK
Keffo skrev:Hej

Går i tankarna på att införskaffa en ny xc60 d4 awd ocean race. Avior fäljarna som kan väljas till är grymt snygga. Min fundering är bara kring däckslitaget. Hur många mil/år kan man räkna med att dessa håller? Är det några här på forumet som har några erfarenheter?
Har haft en xc60 r-design med d4:an och Cratus 20" körde den 4500mil, ca 3000mil med sommardäck och då var det ca 6mm kvar när jag sålde den. Har även haft xc60 med 18" och de var betydligt mjukare sålde den bilen när den gått 5500mil och då ca 3500mil med sommar däck och dessa var det endast 2mm kvar på. Kör på 20"
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har kört två säsonger med mina 20" Pirelli däck. De håller 6mm nu. Jag rullar cirka 2kmil om året. Så kanske har de rullat 2500 mil om jag skall uppskatta. Jag är mycket nöjd med hållbarheten.
Pirelli gör bra däck! :)
av perhall
Generellt skulle jag nog våga påstå att följande samband är rätt entydiga:
- AWD sliter mycket mindre däck än FWD/RWD totalt sett
- Att större tum sliter mer däck är inte säkert, det handlar snarare om däcktyp och profil. Extrema lågprofildäck (typ 35-profil) blir inte sällan snedslitna och slits ofta snabbt. 20 tum på en XC60 är ju ungefär som 17 tum på en VW Golf.
- SUV:ar sliter mindre däck än personbilar (det är mitt entydiga intryck efter ett antal SUV:ar...)

Är inte helt säker på sista punkten.. fast generellt verkar XC70 och XC90 dra mindre däck än V40 och V70 D5... första är helt logisk.
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev: - SUV:ar sliter mindre däck än personbilar (det är mitt entydiga intryck efter ett antal SUV:ar...)
Så är det absolut, vilket inte är så konstigt med de stora hjulen. Man kommer längre på ett däckvarv på ett stor hjul än på ett litet, alltså blir slitaget mindre om sträckan är den samma. Däckslitaget är förvånansvärt litet på min XC60, vilket är tur, för nya däck kostar som en bättre begagnad bil från tidigt 2000-tal.

/Martin
av perhall
Det lägre slitaget har nog dels med det du skriver att göra, dels med att det är robusta däcktyper. Ofta är ju lastindex 108 ca. SUV-märkta däck verkar hålla längre allt annat lika också. En A8 eller S-klass har ju ungefär lika stora däck som en mellan-SUV men de håller inte lika längre...
Användarvisningsbild
av MartinS
En A8 verkar ha 255/35-20 enligt google (det lär dock variera mellan årsmodeller?). En XC60 har 255/45-20, alltså en ganska stor skillnad i profil. Men XC60 har ganska stora hjul jämfört med sina konkurenter, X3, Q5 etc. har mindre, vilka kanske är mer jämförbara med A8:an.

20" däck på en A8 lär va väldigt prestandaorienterade (mjukt gummi/hårdstomme) medans en SUV däck sällan är det (hårt gummi/mjuk stomme). Där ligger nog den största skillnaden, tillsammans med rullomkretsen. Tror jag :)
av perhall
A8 nuvarande har 235-55-18, 255-45-19 el 255-40-20 så nästan rätt...

Ja, det är nog de två förklaringarna..

Sen kör man nog lite lugnare med en SUV än en A8 kanske..
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]