Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perove
#935657
Hei.
Jeg har en 2014 (første gang registrert 28.11.2013) XC60.

Den er brukt-importert fra Tyskland via forhandler (frydenbø) i Norge.
Jeg oppdaget (litt for sent) at bilen IKKE hade DAB/DaB+.
Trodde i mitt enfold dette var standard i 2014.

Jeg har forstått at "noe" må være "pre-fabrukert" om det skal være mulig å få dette ettermontert.

Min forhandler sier at dette IKKE er tilfelle i min bil. Det er det jeg gjerne vil ha dobeltsjekket.
Han jeg snakket med hadde sjekket alle papirer på bilen. Men de vet jeg hadde andre feil.
Dessuten synes jeg det er veldig rart at en så ny bil ikke har dette som standard.

Dette er min første Volvo. Veldig fornøyd med det meste, men det med DAB var en litn skuffelse.

Så det jeg lurer på er vel om det er noe jeg kan sjekke fysisk selv?
Eller om det er slik at det er mulig at det kan være 2014 modeller UTEN denne pre-forberedelsen lagt opp.

BUISNESSPAKET
WINTERPAKET
LICHTPAKET
DRIVERSUPPORTPACKAGE
CAMERA
LADEARAUMPAKET
DIGITAL COCKPOT
PARKINGHEATER WITH TIMER
FAMIYLPAKET
SERVOTRONIC
TINTED GLASES
POWERSEAT DRIVER AND PASSENGER
av Nicco
#935957
Det är egentligen bara 4 länder i Europa som har ett väl utbyggt DAB-nät: Norge, Danmark, Schweiz och Storbritannien. Så det är nog få tillverkare som säljer bilar med EU-spec med DAB som standard. Tyskland (ursprungslandet för din bil) började till exempel sin utbyggnad av DAB-nät för några år sedan.

I Sverige togs det beslut i riksdagen i början av 2000-talet att minska omfattningen av DAB, eftersom man inte tyckte tekniken uppfyllde förväntningarna vid den tidpunkten. Först nu 2015 tar man beslut om hur DAB+ ska hanteras i Sverige och det ser ut att bli ganska omfattande.

Norge har kommit mycket längre i frågan om DAB än de flesta andra länder, så jag förstår om DAB är viktigt för dig. Men biltillverkarna och andra länder har inte kommit ikapp än. I takt med att fler länder bygger ut sina DAB-nät borde även tekniken implementeras i bilarna mer och mer, åtminstone med en förberedelse som standard så att tekniken kan adderas på ett enkelt sätt.
av perove
#936625
Tusen takk for svar Nicco&s6025t

Det som er mitt neste spørsmål da er hvordan kan jeg sjekke om optionkod 683 er forberedt?
Er det noe fysisk i bilen jeg kan se etter?
av Islandern
#1345017
Hej
Lånar tråden lite. Om bilen är "Prep DAB+", så gissar jag att den är förberedd för DAB.
Är det en enkel uppgradering? Någon som har gjort det och vet vad det gick på ungefär?
Bilen är en V60 CC 2018 Classic Pro.

Tack
av III
#1345052
Hm. Borde det inte börja dyka upp eftermarknadsutrustning som man kan montera för att kunna lyssna på radio i bilar utan dab? Borde ju bli eller vara en skaplig marknad?
av Islandern
#1345096
Jo visst borde eftermarknadsutrustning kunna bli stort!

Jag var mest nyfiken hur själva uppgraderingen samt kostnad fungerade på vad jag förstått är förberett för DAB redan?
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1345130
Just DAB-förberedelse har - i alla fall tidigare - varit väldigt mycket billigare, typ femhundra, ettusen?
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]