Sida 1 av 2
Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 19:19
av Pcwr
Hej,
har kollar runt bland utbudet av årets motorer och växellåder för 60-modellerna. Ser att det finns 2 olika typer av automatlådor Powershift och Geartronic. Någon som vet vad är skillnaden mellan Powershift och Geartronic?
Hls,
PCWR
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 19:57
av Rudolfs
Powershift e väl dubbelkoppling och geartronic är vanlig automatlåda.
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 20:08
av crumpets
Så är det. Powershift är en dubbelkopplingslåda från getrag medan geartronicen är en konventionell planetväxelautomat från aisin warner. Powershift sitter med de fyrcylindriga motorerna och geartronic med 5- och 6-cylindriga motorer.
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 20:15
av s6025t
Det är inte powershift i de nya 4 cylindriga VEA motorerna de har 8 växlade geartronic
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 20:27
av Linqid
crumpets skrev:Så är det. Powershift är en dubbelkopplingslåda från getrag medan geartronicen är en konventionell planetväxelautomat från aisin warner. Powershift sitter med de fyrcylindriga motorerna och geartronic med 5- och 6-cylindriga motorer.
Alla VEA-motorer har 8-stegad GT-låda.
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 21:02
av crumpets
Hoppsan hejsan, hade glömt VEA

Menade såklart MY10-14 fyrcylindriga enbart!
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 21:52
av Pcwr
Är det någon som vet varför det sitter olika automatlådor i bilarna?
Har fått för mig att Powershift är en effektivare (bränslesnålare) automatlåda
Än en traditionell och borde väl i så fall vara standard?
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 22:08
av Lövet
Volvo är en liten tillverkare, det kostar för mycket att anpassa en ny automatlåda till en befintlig motorserie. Vad gäller Powershift kan det också finnas begränsningar som har med släktskapet med Ford att göra. Den sitter ju bara i motorer som även finns hos Ford. Dock tror jag det mest handlar om ekonomi.
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 22:23
av Suunto
Kör idag en V60 MY15 T5 R-design med AUT (8-stegade), hade tidigare en V60 MY12 T5 R-design med AUT (Powershift).
Det är natt och dag på dessa lådor. Nya 8-stegade är MYCKET mjukare och finare.
Upplevde powershiften som lite ryckig när bilen var kall. Inga problem med Nya 8-stegade lådan.
Fint sportläge också på Nya 8-stegade jämfört med powershiften.
Jag tycker 8-stegade lådan slår DSG lådan (min far kör tyskt).
Re: Skillna på Geartronic och Powershift?
Postat: fre 02 jan 2015, 22:41
av crumpets
Pcwr skrev:Är det någon som vet varför det sitter olika automatlådor i bilarna?
Har fått för mig att Powershift är en effektivare (bränslesnålare) automatlåda
Än en traditionell och borde väl i så fall vara standard?
Sämre komfort och mer slitagekänsliga kopplingar är väl nackdelarna. Troligen fanns det mycket att få gratis genom att koppla den fordspecade lådan med fordsnurrorna helt enkelt.