Sida 1 av 1

kylfläkt

Postat: lör 20 dec 2014, 14:40
av D4AWD
Hej
Jag undrar om jag har fel på min nya Volvo V60 D4 AWD MY15 kylfläkten till motorn går på fullt drag så fort temperaturen är normal. Ska inte fläkten vara varvtalsstyrd på denna modell? hade en Volvo V70 T4F MY12 tidigare och den hade inte samma orkan under huven (Vet inte om den var varvtalsstyrd dock, går mest efter upplevt ljud). Är ljudet från fläkten på V60 D4 så starkt normalt?

/Ronnie

Re: kylfläkt

Postat: lör 20 dec 2014, 14:55
av ~Kalle~
Fläkten kan gå för fullt när den håller på att bränna rent partikelfiltret, men det ska ju inte hända varje körning

/Kalle

Re: kylfläkt

Postat: lör 20 dec 2014, 15:14
av D4AWD
Hej
Hur ofta sker detta då? Bilen ifråga har bara gått 70mil och jag har upplevt detta 3ggr, men det är ju vinter så fläkten går inte så ofta här uppe i Västerbotten. Bilen går mest kortkörning så det kan stämma med partikelfilter eller vad säger expertisen, hur kan jag kolla om det är som det ska vara? Tillägg är ju att jag kör med dieselvärmare så motor är ju varm när jag kör iväg.

Re: kylfläkt

Postat: lör 20 dec 2014, 15:30
av ~Kalle~
Från instruktionsboken
Partiklarna i avgaserna samlas i filtret under
normal körning. För att bränna bort partiklarna
och tömma filtret startas en s.k. regenerering.
För detta krävs att motorn har nått
normal arbetstemperatur.
Regenereringen av partikelfiltret sker automatiskt
och tar normalt 10–20 minuter. Vid
låg medelhastighet kan det ta lite längre tid.
Under regenerering ökar bränsleförbrukningen
något.
Regenerering vid kallt väder
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder
når inte motorn normal arbetstemperatur.
Detta innebär att regenerering av dieselpartikelfiltret
inte sker och att filtret inte töms.
När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 %
tänds en gul varningstriangel i kombiinstrumentet
och meddelandet Sotfilter fullt Se
handbok visas i dess informationsdisplay.
Starta regenerering av filtret genom att köra
bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills
motorn uppnår normal arbetstemperatur.
Bilen bör sedan köras i ytterligare 20 minuter.
OBS
Under regenereringen kan följande uppstå:
• en smärre reducering av motoreffekt
kan temporärt förnimmas
• bränsleförbrukningen kan temporärt
öka
• en bränd lukt kan förekomma.
När regenerering är avslutad raderas varningsmeddelandet
automatiskt.
Använd parkeringsvärmare* i kallt väder – då
når motorn normal arbetstemperatur snabbare.
Man kan säga att det sker ungefär en gång per tank är min erfarenhet, man kan då se att förbrukningen ökar på landsväg till ca 0.9 dl/mil.

Det verkar heltokigt att fläkten går den här årstiden, men prova stänga av AC nästa gång den går och se om fläkten slutar gå. Enda gången jag hör fläkten är på sommaren när det är 25 plus och AC:n får jobba på max.

/Kalle

Re: kylfläkt

Postat: lör 20 dec 2014, 15:48
av D4AWD
Tack så mycket för hjälpen, nu har jag lite att gå på så jag ska testa lite på nästa tur. Jag såg då ingen gul varningstriangel i instrumentpanelen. Ska prova det med AC knappen nästa gång. Man får ju lite frågor då bilen är ny och man inte lärt sig hur allt fungerar än, då är det bra med dessa forum. Så ett kanon tack från mig. /Ronnie

Re: kylfläkt

Postat: lör 20 dec 2014, 16:31
av rojo8515
XC60 har två kylfläktar. En liten och en stor elfläkt.

Om den stora går sönder körs den lilla på högsta hastigheten samt ett nöd program går in för att hålla motorn sval.

Bland annat stängs då AC funktionen av.

Det låter som en högvarvig fläkt när den lilla går på högsta fart. Kan ju vara det som hänt.

Re: kylfläkt

Postat: lör 20 dec 2014, 22:17
av AndersN
Jag hade problem med motorfläkten på min D4E då sen startade varje gång jag startade motorn.
Efter felsökning hos Bilia fick se byta den stora fläkten då det var fel på den. Nu har den inte varit
Igång sen dess, för ca 2 månader sen.