T5/T6 VEA S60/V60 - Prestanda, förbrukning, känsla
Postat: ons 29 okt 2014, 00:09
Det är snart dags att byta bil. Jag är inne på min andra V60 T6 AWD Polestar just nu och vill ha en V60 igen. Nu funderar jag dock på nya VEA-motorn T5 eller T6 och är ute efter lite råd från er som har erfarenhet av dessa nya motorer.
Jag har varit helnöjd med T6 AWD, vilken motor! Prestanda, känsla och en relativt sett acceptabel bränsleförbrukning. Under de senaste 2000 milen har genomsnittsförbrukningen varit 11.7 liter/mil. Detta beror mycket på att jag har en väldigt kort sträcka till jobbet (ca 15 km) och då sparar jag inte på krutet. Mycket småsträckor med kallstarter. Motorvägskörning i 135-145 km/h brukar ge strax under litern i genomsnitt och min fru kör bilen på 0.80 liter/mil i 110 km/h. Helt OK för en T6.
Nu är ju dock gamla T6 på väg ut och nya VEA T5 och T6 ser ju riktigt bra ut på pappret:
T6 AWD PS: 0-100 på 5.8s och 10.2 liter/mil blandad körning.
T5 VEA: 0-100 på 6.4s och 6.2 liter/mil blandad körning.
T6 VEA: 0-100 på 6.0s och 6.7 liter/mil blandad körning.
Det låter ju nästan för bra för att vara sant? Två cylindrar mindre, acceleration i samma härad och signifikant lägre förbrukning. Dessutom en ny 8-stegad automat som förhoppningsvis är mindre slirig.
Finns det några här som har hunnit skaffa sig lite erfarenhet bakom ratten i en T5 eller T6 VEA?
1) Hur upplever ni motorn? Ljudnivå, känsla, karaktär?
2) Känns den lika snabb 0-100 som siffrorna anger? Hur är accelerationen i motorvägsfart upp från exempelvis 90 eller 110?
3) Hur är bränsleförbrukningen? Jag gissar att de officiella talen är drömsiffror. Frågan är hur förbrukningen vid lite mer aktiv körstil i staden eller på motorväg? Min erfarenhet är att mindre motorer snabbt tappar sin fördel i låg förbrukning så fort man börjar stressa dem lite.
4) Har någon känt skillnaden mellan T5 och T6? Det skiljer ju cirka 60 hk men frågan är om det är värt att ta steget till T6:an.
5) Hur känns nya 8-stegade lådan ihop med de nya motorerna?
Mycket tacksam för synpunkter och råd.
Mvh, Eric.
Jag har varit helnöjd med T6 AWD, vilken motor! Prestanda, känsla och en relativt sett acceptabel bränsleförbrukning. Under de senaste 2000 milen har genomsnittsförbrukningen varit 11.7 liter/mil. Detta beror mycket på att jag har en väldigt kort sträcka till jobbet (ca 15 km) och då sparar jag inte på krutet. Mycket småsträckor med kallstarter. Motorvägskörning i 135-145 km/h brukar ge strax under litern i genomsnitt och min fru kör bilen på 0.80 liter/mil i 110 km/h. Helt OK för en T6.
Nu är ju dock gamla T6 på väg ut och nya VEA T5 och T6 ser ju riktigt bra ut på pappret:
T6 AWD PS: 0-100 på 5.8s och 10.2 liter/mil blandad körning.
T5 VEA: 0-100 på 6.4s och 6.2 liter/mil blandad körning.
T6 VEA: 0-100 på 6.0s och 6.7 liter/mil blandad körning.
Det låter ju nästan för bra för att vara sant? Två cylindrar mindre, acceleration i samma härad och signifikant lägre förbrukning. Dessutom en ny 8-stegad automat som förhoppningsvis är mindre slirig.
Finns det några här som har hunnit skaffa sig lite erfarenhet bakom ratten i en T5 eller T6 VEA?
1) Hur upplever ni motorn? Ljudnivå, känsla, karaktär?
2) Känns den lika snabb 0-100 som siffrorna anger? Hur är accelerationen i motorvägsfart upp från exempelvis 90 eller 110?
3) Hur är bränsleförbrukningen? Jag gissar att de officiella talen är drömsiffror. Frågan är hur förbrukningen vid lite mer aktiv körstil i staden eller på motorväg? Min erfarenhet är att mindre motorer snabbt tappar sin fördel i låg förbrukning så fort man börjar stressa dem lite.
4) Har någon känt skillnaden mellan T5 och T6? Det skiljer ju cirka 60 hk men frågan är om det är värt att ta steget till T6:an.
5) Hur känns nya 8-stegade lådan ihop med de nya motorerna?
Mycket tacksam för synpunkter och råd.
Mvh, Eric.