Sida 1 av 3
Däckslitage
Postat: lör 27 sep 2014, 23:46
av Exquattro
Jag funderar en del över hur min bil sliter däck. När jag bytte till sommardäck i våras bytte jag två till nya Conti 5 och sen två till när jag gjorde 9000 mila servicen precis innan midsommar. De nya la jag då fram för jag tänkte att då kommer de lite äldre där bak och de nya där fram vara jämnslitna fram till hösten när det är dags att lägga på vinterdäcken. Döm av min förvåning när jag i onsdags fick däcken kollade på verkstad, då återstår bara en(1mm) innan det är dags för byte igen, på de nyaste däcken. Jag har kört ganska exakt 1600 mil på dessa och 1mm ska vara ca 1000mil=2600 mil :-O) med kvalitetsdäck 235/45-17 på drivhjulen. De 1600 milen innefattar ca 300 mil med delvis snabbkörning på kontinenten i somras. Bakdäcken är det fortfarande gott mönster på. I mina ögon är detta ett våldsamt slitage, bilen kallas ju dessutom 4hjulsdriven(jag vet, det är ju inte konstant) och hade jag kört som en skållad råtta så hade jag haft överseende. Nu är det så att jag för det mesta kör ren landsvägskörning och har en snittförbrukning på 6,0 i datorn. Lufttrycket har varit tämligen rätt. Detta säger ju att det inte direkt är några hastiga accelerationer och höga hastigheter det handlar om. Är detta verkligen en normal däcksförbrukning med en V60 D4? ?:-/
Re: Däckslitage
Postat: sön 28 sep 2014, 09:38
av TommyP86
Har haft mina michelin 245/40-18 på sedan maj och kört 2000 mil, och de är fortfarande inte slut iaf. Är typ 4mm kvar. Har också varit på kontinenten och kört.
Re: Däckslitage
Postat: sön 28 sep 2014, 09:56
av MostlyInept
Jag hade nog åkt till en däckfirma och gjort en hjulinställning på bilen... Har hört flertalet historier om personer som i princip kört sina nya bilar ifrån bilfirman till däcksverkstaden och kollat hjulen och då har det varit fel.. :shock:
Plogar framhjulen lite så slits däcken onormalt mycket
Re: Däckslitage
Postat: sön 28 sep 2014, 12:54
av Perra83
Mina sommardäck Conti sport 3 235/40 18". Fram va nästintill nya i våras 8-9mm. Nu 900mil senare så är det inte mycket som har nötts bort. Lite förvånad att inte mer har gått åt.
Re: Däckslitage
Postat: sön 28 sep 2014, 14:43
av Exquattro
MostlyInept skrev:Jag hade nog åkt till en däckfirma och gjort en hjulinställning på bilen... Har hört flertalet historier om personer som i princip kört sina nya bilar ifrån bilfirman till däcksverkstaden och kollat hjulen och då har det varit fel.. :shock:
Plogar framhjulen lite så slits däcken onormalt mycket
Å fasen, har inte tänkt en tanke på att detta skulle behöva kollas redan. Ska kolla detta imorgon. Tack så mycket. Konstigt förresten att de inte nämnde detta på Volvoverkstan när vi upptäckte det.
Re: Däckslitage
Postat: sön 28 sep 2014, 15:03
av Perra83
Jag vet aldrig att någon verkstad har påpekat något om att göra en hjulinställning utan det får man nog hålla koll på själv. Byts någon chassidetalj ska man ta för vana att alltid göra en inställning.
Sen är vissa bilar känsligare än andra.
Re: Däckslitage
Postat: sön 28 sep 2014, 20:09
av MostlyInept
Perra83 skrev:Jag vet aldrig att någon verkstad har påpekat något om att göra en hjulinställning utan det får man nog hålla koll på själv. Byts någon chassidetalj ska man ta för vana att alltid göra en inställning.
Sen är vissa bilar känsligare än andra.
Finns ju till och med dem som hävdar att man ska göra en hjulinställning när man byter däck men då är man överkänslig...
När jag köpte min förra bil (2008 en V50 t5 -05) så var däcken lite konstigt slitna så jag gjorde en hjulinställning och jo visst var det knas, :shock:
Lycka till hoppas att det var så enkelt!
Re: Däckslitage
Postat: mån 29 sep 2014, 09:20
av chaffis75
Jag har hört att v50 ska vara väldigt känslig i hjulinställningar, hade en V50 tidigare så precis som din var helt felinställda, på verkstaden sa man att just V50 var känslig.
Fredrik
Re: Däckslitage
Postat: mån 29 sep 2014, 10:22
av skyrazer
Jag har precis samma resultat på mina Conti 5:or. Kört 1500 mil nu och dom är heeeeelt bomslut! Ca 1mm kvar och jag VÄGRAR byta sommarhjul på hösten så det blir till att byta till v-hjul tidigt i år.
Tyvärr är det priset man får betala för väggreppet verkar det som... :roll:
Re: Däckslitage
Postat: mån 29 sep 2014, 10:45
av Exquattro
skyrazer skrev:Jag har precis samma resultat på mina Conti 5:or. Kört 1500 mil nu och dom är heeeeelt bomslut! Ca 1mm kvar och jag VÄGRAR byta sommarhjul på hösten så det blir till att byta till v-hjul tidigt i år.
Tyvärr är det priset man får betala för väggreppet verkar det som... :roll:
Hmm.. detta verkar ju lite skumt. Är det kvalitetsproblem kanske? ?:-/ Skulle vara intressant att veta produktionsdatum på dina däck. Jag förutsätter att du inte kört dragrace med dem.