Sida 1 av 1

Maximal/optimal acceleration i rödljuset

Postat: lör 13 sep 2014, 16:25
av KarlE
Jag har en S60 T6 2014 med rattpaddlar.

Min fråga är hur jag kommer iväg snabbast, när det slår om till grönt vid rödljuset.

1. Om jag lägger i S-läge, håller ner bromspedalen och samtidigt varvar upp, för att vid grönt släppa bromsen och dra iväg.
Har provat och det funkar rätt bra. :D
Det sliter ganska mycket eller hur?

2. Om jag lägger i S-läge, lägger i N, och varvar till varvgränsen, för att sedan lägga i D när ljuset slår om och köra iväg.
Har inte vågat! :roll:
Hur sliter de på bilen?

Några andra tips?

Re: Maximal/optimal acceleration i rödljuset

Postat: lör 13 sep 2014, 18:32
av Lövet
Du ska absolut inte lägga i växel på annat än tomgångsvarv!

Att gasa och bromsa samtidigt för att bygga upp laddtryck är inga problem om du bara står någon sekund (det enda som händer är att temperaturen i oljan stiger). De flesta bilar brukar dock ha begränsningar i att gasa och bromsa samtidigt så det är inte alltid det funkar.

Re: Maximal/optimal acceleration i rödljuset

Postat: lör 13 sep 2014, 21:33
av Mwi
Alternativ 1 fungerar bra på en turbomotor :D fullbroms tillsammans med fullgas blir fullt laddtryck, sen är det bara att släppa bromsen. Men bägge alternativen sliter lite mer än standardkörning med bilen.

Re: Maximal/optimal acceleration i rödljuset

Postat: sön 14 sep 2014, 09:41
av crumpets
Nr 1. Lådan är momentbegränsad på lägre växlar även vid stillastående så det är inte så överdrivet slitsamt.