Sida 1 av 2
Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: tis 09 sep 2014, 16:02
av Primus
Någon som kan berätta om skillnad i upplevelsen mellan D5 och D4 VEA? Jag skulle ju beställa en V60 D4 men det blev en D6 i stället. Och jag har inte provkört en D5 i nyaste versionen vad jag vet. Hur upplever ni skillnaden. Vad får jag med D5 som inte D4 har och tvärt om?
Jag vet att frågan kan ses lite irrelevant då saker ändras ganska markant när D5 sitter i D6 men lite nyfiken ändå.
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: tis 09 sep 2014, 16:04
av Lövet
Primus skrev:Vad får jag med D5 som inte D4 har och tvärt om?
Ett högre, men trevligare, motorljud framförallt.
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: tis 09 sep 2014, 18:18
av simonhalmstad
En mjukare & snabbare gång i stadstrafik, motorn känns mer rejäl, inte tunn i botten som i nya D4. Den D4 vea automat jag provkörde hade medelförbrukning på 0,89 :|
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: tis 09 sep 2014, 22:26
av crumpets
Fler cylindrar = mer livskvalitet. Samt en några procent högre förbrukning.
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: tis 09 sep 2014, 22:38
av Rillee
Kan 0-100 tiderna verkligen stämma? Vart försvinner hästarna i D5an? Är den nya automaten så mycket bättre?
Acceleration (0-100)
D4 181 hk Åttastegad Geartronic automatlåda 7,4 s
D5 215 hk Sexstegad Geartronic automatlåda 7,6 s
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: tis 09 sep 2014, 23:00
av Lövet
Den gamla automaten slirar bort oerhört mycket effekt, ja.
Tänk dock på att vid acceleration på en och samma växel försvinner det problemet och då kommer D5an till sin rätt.
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: tis 09 sep 2014, 23:23
av Primus
Är det en märkbar skillnad på lägre varv? D5 är väl mer bottenstark, men märkbart? Och hur är spetsen på högre varv? Omman nu kan prata om spets på en dieselmotor.. 8)
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: ons 10 sep 2014, 10:02
av Perra83
Äldre D5:or orkar start på typ tvåan och svänga i korsningar i trånga städer på trean. Det går i alla fall inte på en 2 liters D4 med fem cylindrar.
En D5 har lite högre skatt och förbrukning men det är det värt.
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: ons 10 sep 2014, 12:49
av Primus
Perra83 skrev:Äldre D5:or orkar start på typ tvåan och svänga i korsningar i trånga städer på trean. Det går i alla fall inte på en 2 liters D4 med fem cylindrar.
En D5 har lite högre skatt och förbrukning men det är det värt.
Det där var intressant. För min D4 163 hk kräver tvåan i snäva svängar.
Re: Jämförelse D5 vs, D4 VEA..?
Postat: ons 10 sep 2014, 13:15
av Mackanktm
Jag lånade faktiskt en D4 VEA en helg inför mitt bilbyte. Det var en trevlig motor som gick bra men saknade det, i mina öron, trevliga ljudet och "mulligheten" (bottendrag etc) som jag upplever att D5an har. Dessutom finns den ju inte med AWD i nuläget (vad jag vet). Men den gick både riktigt snålt (tyckte jag) och bra, överraskande pigg vilket även uppgivna 0-100 siffror bekräftar. Lådan är säkert en av hemligheterna bakom både snålheten och piggheten.
Vi körde till Sthlm fram och tillbaka och vi låg på under 0,5 med fullpackad bil (V60). Med min skulle jag säga det är en omöjlighet även om jag är klart nöjd med förbrukningen, skulle tror att min under samma förhållanden skulle landa på 0,65.
Jag är dock mkt mkt nöjd med min.