Sida 1 av 4
Automatlådefrågor från nybörjare
Postat: lör 06 sep 2014, 18:53
av Rillee
Har lite nybörjare frågor om bil körning med automatlåda
1. När använder man P läget?
2. När använder man N läget?
3. Något särskilt man ska tänka på?
Re: Automatlåda
Postat: lör 06 sep 2014, 18:57
av Lövet
Rillee skrev:1. När använder man P läget?
När man parkerar och tar ur nyckeln
Rillee skrev:2. När använder man N läget?
I princip aldrig. Används för att kunna gasa motorn med bilen stillastående.
Rillee skrev:3. Något särskilt man ska tänka på?
Egentligen inte. Att bilen kommer dra mer drivmedel än motsvarande manuell bil dock.
Re: Automatlåda
Postat: lör 06 sep 2014, 20:13
av Mwi
Lövet skrev:Rillee skrev:2. När använder man N läget?
I princip aldrig. Används för att kunna gasa motorn med bilen stillastående.
Jag använder N läget varje gång jag parkerar i en lutning, har i N drar i handbromsen sedan lägger jag i P.
Jag tror att det är bättre att bilen står på handbromsen istället för att låta bilen stå på en liten pinne i växellådan, och handbromsen är billigare att reparera än växellådan.
Man kan även använda N vid snabba starter. Lägg i N varva upp motorn till varvstoppet och lägg i D utan att släppa gasen, har du en turbo motor funkar det det även bra med läge D och fullbroms samtidigt med fullgas, släpp bromsen vid fullt laddtryck. De sista två tipsen bör man kanske inte använda på sin egen bil men du blir vinnaren vid flesta rödljusen :D om du kör så.
Re: Automatlådefrågor från nybörjare
Postat: lör 06 sep 2014, 20:18
av Lövet
Först är du rädd om lådan, sedan gör du det i princip mest slitsamma man kan göra. Spännande!
Re: Automatlådefrågor från nybörjare
Postat: lör 06 sep 2014, 20:33
av Vojje
N kan vara bra vid bogsering
Re: Automatlådefrågor från nybörjare
Postat: lör 06 sep 2014, 21:14
av Mwi
Lövet skrev:Först är du rädd om lådan, sedan gör du det i princip mest slitsamma man kan göra. Spännande!
Det är ju skillnad på på hyrbilen/tjänstebilen och privatbilen ;-// vid en optimal start med hyrbilen/tjänstebilen blinkar antispinnlampan till ungefär 80 km/h.
Re: Automatlådefrågor från nybörjare
Postat: lör 06 sep 2014, 21:43
av Rillee
Hur gör ni tex om ni ska bara ut och stänga garageporten, lägger ni i N då?
Re: Automatlådefrågor från nybörjare
Postat: lör 06 sep 2014, 21:47
av MartinS
Mwi skrev:Lövet skrev:Först är du rädd om lådan, sedan gör du det i princip mest slitsamma man kan göra. Spännande!
Det är ju skillnad på på hyrbilen/tjänstebilen och privatbilen ;-// vid en optimal start med hyrbilen/tjänstebilen blinkar antispinnlampan till ungefär 80 km/h.
Känns som du har lite att lära om bilkörning...
Re: Automatlådefrågor från nybörjare
Postat: lör 06 sep 2014, 22:18
av Mwi
MartinS skrev:Mwi skrev:Lövet skrev:Först är du rädd om lådan, sedan gör du det i princip mest slitsamma man kan göra. Spännande!
Det är ju skillnad på på hyrbilen/tjänstebilen och privatbilen ;-// vid en optimal start med hyrbilen/tjänstebilen blinkar antispinnlampan till ungefär 80 km/h.
Känns som du har lite att lära om bilkörning...
Tänker du på eco drivning? :D Men när jag kör i jobbet betalar jag inte själv, fullgas vid varje start är roligt.....varvstoppet & antispinnet sköter resten.
Du har aldrig testat det själv, på T6:an drar det iväg rätt bra med en sån start.
Re: Automatlådefrågor från nybörjare
Postat: lör 06 sep 2014, 23:18
av crumpets
Rillee skrev:Hur gör ni tex om ni ska bara ut och stänga garageporten, lägger ni i N då?
Ska bilen av någon anledning som helst stå still är det alltid P. N är väl i princip om du ska bogseras(men då måste motorn gå, annars får lådan ingen smörjning). Ser knappt några anledningar till N utom att det kanske är bra i något extremt specialfall.