Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#899092
ersj skrev:Jag läste instruktionsboken på minvolvo.se nu och det finns där en punkt som heter TPMS - aktivera/deaktivera:
1. Starta motorn
2. Välj systemet MY CAR för att öppna menyerna till däcktryck
3. Välj däcktryck och tryck på OK. Ett X visas i informationsdisplayen om systemet aktiveras, alternativt försvinner om systemet deaktiveras.
Sedan står det en upphöjd 21 där det sedan står: endast på vissa marknader.
Hoppas det funkar att stänga av systemet om det nu är så att det är TPMS på min bil.
Hej
Jag jobbar i detta. Har haft möte med Schraders (sensortillverkare till Volvo bland annat) svenska representant. Till hösten i år fanns TPMS bara som tillval i bilen och då var det möjligt för bilägaren att stänga av systemet (om man hade inte köpt sensorer till vinterdäck t.ex.). Men nu EU direktivet träder i kraft pratade han om att det alternativet skulle tas bort..

Angående direkt eller indirekt/ABS system - fördelen med att mäta genom ABS systemet är helt enkelt att systemet blir billigare och enklare. Nackdelen är att systemet reagerar inte lika snabbt - tar ungefär 15 minuter och varnar inte alls på en stillastående bil. VW/Audi har haft det på deras bilar i flera år, men jag tror jag läste nånstans att de monterar sensorer i hög prestanda modeller - troligen för att indirekt systemet fungerar mindre bra på lågprofildäck som skiljer inte så mycket i rullomkretsen när man får en punktering.
av Suunto
#899189
Har nu fått svar från säljaren. Jag får Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck.
Då min bil precis är byggd och påväg till handlaren. Bra eller dåligt, det får framtiden utvisa!
Kollade även och jag får det på vinterdäcken som jag beställde med i köpet. (17 tum dubb Nokia)
Användarvisningsbild
av ersj
#900921
Hämtade min bil i fredags. Köpte den på 16" fälgar och monterade igår 18" fälgarna som jag tidigare köpt. Bilen är producerad i september och har de silverfärgade TPMS-ventilerna på 16" fälgarna. Jag hittar dock inget om TPMS i menyerna och åkte igår ca 2 mil och fick ingen varning om att jag har ventiler utan TPMS.
Det verkar som att min bil är förberedd för TPMS men eftersom att den togs i trafik innan 1 november (då reglerna om däcktrycksövervakning börjar gälla) så är det inte systemet aktiverat?
Jag är bara glad i så fall då jag inte har sensorer varken till 18" sommardäcken eller vinterdäcken monterade.
av JST
#911101
Jag hämtade ut min nya V60 T5 MY15 idag, och det har den första bilen som min verkstad haft som var utrustad med det nya TPMSi, alltså ABS-baserat system. Passar bra eftersom jag köpt vinterhjul på ett annat ställe och således slipper montera nya dyra ventiler på dem.
av exxy19
#912008
Hej, hämtade ut min V60 v41 och den var självklart utrustad med TPMS som ingen hade ens nämnt för mig innan köpet. Känner mig lite blåst nu då jag i förväg köpt vinterdäck och fälgar på annat håll.

Numera har jag alltså en lite gul mysbelysning på displayen under den kalla årstiden. Det känns ju väldigt surt då Volvo slutade att montera detta bara några dagar efter min bil var byggd.

Är det någon som vet om det ersättande TMS-systemet endast är baserat på mjukvara eller om det faktiskt kräver någon speciell hårdvara för att fungera?

Tanken är att man kanske kunde kräva att få en mjukvaruuppdatering så att man fick det lite mindre komplicerade och betydligt mer användarvänliga systemet som inte kräver speciella fälgar och sänker begagnatvärdet på min bil.

Det är ju uppenbart att Volvo själva inte var nöjda med det komplicerade TPMS-systemet då de bytte ut det efter knappa halvåret.
av kmi
#912020
Jmf. instruktionsboken, skal det gå at avaktivera

TPMS (Tyre Pressure Monitoring
System)*19 – aktivera/deaktivera

page 334
exxy19 skrev:Hej, hämtade ut min V60 v41 och den var självklart utrustad med TPMS som ingen hade ens nämnt för mig innan köpet. Känner mig lite blåst nu då jag i förväg köpt vinterdäck och fälgar på annat håll.

Numera har jag alltså en lite gul mysbelysning på displayen under den kalla årstiden. Det känns ju väldigt surt då Volvo slutade att montera detta bara några dagar efter min bil var byggd.

Är det någon som vet om det ersättande TMS-systemet endast är baserat på mjukvara eller om det faktiskt kräver någon speciell hårdvara för att fungera?

Tanken är att man kanske kunde kräva att få en mjukvaruuppdatering så att man fick det lite mindre komplicerade och betydligt mer användarvänliga systemet som inte kräver speciella fälgar och sänker begagnatvärdet på min bil.

Det är ju uppenbart att Volvo själva inte var nöjda med det komplicerade TPMS-systemet då de bytte ut det efter knappa halvåret.
av riha
#912049
Skruvteknikern skrev:Fick svar från min säljare att TPMS är standard i MY15.
Jag fick min MY15 (V50 redan i juni, ingen TPMS på den såvitt jag vet eller har blivit informerad om.
Så, nej, dra inte slutsatsen att det är standard för MY15, utan i såna fall MY15 efter ett visst datum endast.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]