Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
#894988
Typ nu dom riktigt färska bilarna har tpms
Kan tänka mej att de är från typ 1a aug
#895007
Kör Volvo med sensorer på hjulen fortfarande eller använder man ABS givarna som VW koncernen?
#895036
Nja, det där ser mer ut som en varvtalsgivare.
F.ö. tycker jag det är klent att man inte kört ABS-baserad TPMS i åratal redan. Om du fått punka på ett däck och inte märker det kan det bli helt livsfarligt, även om ett däck skadas på motorvägen och börjar läcka->blir varmt->spricker. Givare på hjulen är omständigt, går att hacka, allmänt eländigt att ha att göra med och bara en helkass idé på alla sätt. ABS-versionen ger väl 90% av säkerheten till 1% av kostnaden. Riktig no-brainer.
#895258
Det undrar jag också beställde en v60 summum D4 nya motorn i fredags beräknad lev datum v.43 dvs slutet av oktober, någon som har mer info?
av tunnis
#895259
Hämtade min my15 för 2v sedan och har inte nån TPMS.
Volvos system är av den dåliga varianten med sensorer i ventilen, så jag är glad att jag slapp det.
#895280
Min My15 ble bygd i juli. Det er en V60 VEA R-Design med 19 toms hjul. Den har TPMS.
Twendor
av Andis
#895288
Ärligt talat så säger jag bara ja tyvärr kommer dom föra in det som standard ännu ett system som hittills gör att det blir märkes verkstad ganska ofta. Med stora utgifter på att få en lampa släkt. Om man inte gillar att titta på en tänd lampa som liknar ett halv fullt däck.

Hoppas dom löser problemen med systemet som jag sett på bilar hittills med TPMS.

Ni som har åkt bilar med det har nog redan upptäckt en del negativt med det.

Som lampan lyser trots högt tryck i däcken och man provar höja sänka trycket displayen visar trycket i däcken men tycker att 2,9 bar är för lågt. På däcken står det inte över det trycket. Instruktions boken säger inget lappen på bilen insida dörr säger 2,6 bar.

Eller som du köper nya däck eller fälgar eller båda på ej märkes verkstad trots installation av nya däcksensorer lyser lampan efter några mil och där du köpte däcken får dom inte ordning på det. märkes verkstaden säger vi måste plocka av och på däcken och troligen byta givare. Stor extra utgift.

Samma med punktering också slutat med märkes verkstad för att få ordning på det igen.

Bra för märkes verkstaden men lite extra krångel och dyrt. Blir nog trist för alla däck firmor.


Ja inte meningen att vara negativ men hittills ett pionjär system som behöver utvecklas på dom bilar jag sett det på som är ganska krångligt att hålla nöjt. En vän till mig lämna in sin bil och sa stäng av eländet orkar inte mer lysande lampa nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]