Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#896481
s6025t skrev:Det är inte säkert att sensorerna passar i eftermarknadsfälgar
De passar inte ens alla originalfälgar det står att de är förberedda TPMS men de flesta nyare Volvofälgar är förbereda nu mera
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-472847
Fälgen som är anpassad för TPMS har ett särskilt uttag runt ventilhålet där sensorn/ventilen passar
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
Ja som ni märker en bra idé men ganska jobbig då det verkar väldigt lätt att få en lampa som lyser och irriterar när man inte får släck på den utan verkstadsbesök.

Dock ska sägas att dom bilar jag kommit i kontakt med har inte varit Volvo med det här systemet.

Undras hur det här systemet med Abs sensorerna fungerar när däcken börjar bli slitna eller med ett hjul med lite annan omkrets ifall man byter ett vid en punktering.
av robeks
#896976
Kollade med återförsäljaren idag angående min bil och sensorer.
Han sa att jag troligtvis slipper dess då alla bilar som tillverkas från v39-40
har via abs givare och eftersom det går att göra ändringar på min fram
till v40 så e det nog lungt. men skulle det mot förmodan vara sensorer
så får vi lösa det då sa han :???:

Bara vänta å se då :???: och se vad han menar med att lösa det då ??:-/
#898312
OBS denna lag om Däcktrycksövervakning gäller inte Sverige
den 13 juni 2014

Detta skriver transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va ... rtarea=All

"Inget krav på däcktrycksövervakningssystem i på svenska personbilar.

Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.

Däcktryckövervakningssystem, eller TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), är ett system som ska varna föraren om däcktrycket är för lågt antingen i ett eller flera däck. Syftet med systemet är att begränsa onödiga CO2-utsläpp. Ett för lågt däckstryck påverkar bränsleförbrukningen negativt och därmed ökar även CO2-utsläppen. Kravet är en del av EU:s typgodkännandesystem vilket i praktiken innebär att det kommer gälla för de flesta nya bilar som kommer tas i bruk i Sverige efter 1 november 2014.

Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.

Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.

Fordonsägaren kan givetvis välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU:s reglering."
#898314
OBS denna lag om Däcktrycksövervakning gäller inte Sverige
den 13 juni 2014

Detta skriver transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va ... rtarea=All

"Inget krav på däcktrycksövervakningssystem i på svenska personbilar.

Enligt EU-regler ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett däcktrycksövervakningssystem. Men Sverige har valt att inte införa kravet i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.

Däcktryckövervakningssystem, eller TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), är ett system som ska varna föraren om däcktrycket är för lågt antingen i ett eller flera däck. Syftet med systemet är att begränsa onödiga CO2-utsläpp. Ett för lågt däckstryck påverkar bränsleförbrukningen negativt och därmed ökar även CO2-utsläppen. Kravet är en del av EU:s typgodkännandesystem vilket i praktiken innebär att det kommer gälla för de flesta nya bilar som kommer tas i bruk i Sverige efter 1 november 2014.

Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk. Det beror på till stor del på att huvudsyftet med TPMS uppnås ändå, eftersom vi i Sverige skiftar mellan sommar- och vinterhjul två gånger per år. I samband med det bytet kontrolleras även däckstrycket vilket innebär regelbundna kontroller. På så sätt minskar risken för långvarig körning med för lågt däckstryck med svenska bilar.

Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.

Fordonsägaren kan givetvis välja att behålla systemet och underhålla det så att det fungerar som det var avsett i EU:s reglering."
Användarvisningsbild
av ersj
#898457
Men även om man kör lagligt så är det väldigt irriterande att ha en varningslampa som blinkar/lyser, för som jag förstått går detta inte stänga av, eller?
#898617
ersj skrev:Men även om man kör lagligt så är det väldigt irriterande att ha en varningslampa som blinkar/lyser, för som jag förstått går detta inte stänga av, eller?
Lika irriterande som att ha en moraklocka eller väckarklocka som tickar eller att höra ventilationen i hemmet som är igång på natten eller alla andra lampor som lyser på instrumentbrädan. Du kan inte heller stänga av bränslemätaren. Har du automatlåda så kan du inte stänga av indikeringen på vilket läge automatlådan befinner sig i. Klockan visas också hela tiden. Det är många andra saker som du inte stänga av men detta verkar du inte bli irriterad över. Det är helt enkelt du själv som bestämmer vad du vill bli irriterad över. För mig är det bara en lampa/indikering som allt annat på instrumentbrädan.
Du bestämmer själv om du VILL bli irriterad eller inte.
Användarvisningsbild
av ersj
#898663
Lastbil01 skrev:
ersj skrev:Men även om man kör lagligt så är det väldigt irriterande att ha en varningslampa som blinkar/lyser, för som jag förstått går detta inte stänga av, eller?
Lika irriterande som att ha en moraklocka eller väckarklocka som tickar eller att höra ventilationen i hemmet som är igång på natten eller alla andra lampor som lyser på instrumentbrädan. Du kan inte heller stänga av bränslemätaren. Har du automatlåda så kan du inte stänga av indikeringen på vilket läge automatlådan befinner sig i. Klockan visas också hela tiden. Det är många andra saker som du inte stänga av men detta verkar du inte bli irriterad över. Det är helt enkelt du själv som bestämmer vad du vill bli irriterad över. För mig är det bara en lampa/indikering som allt annat på instrumentbrädan.
Du bestämmer själv om du VILL bli irriterad eller inte.
Sant att det finns många lampor men om tpms lampan lyser (när jag har hjul utan sensorer, batteriet är slut mm) är det en varningslampa och det är inte alla andra lampor som du nämner....
#898708
Jag tycker inte det spelar någon roll vad man kallar lampan. Jag har haft en Citroen C4 som hade en "informations lampa" som lös väldigt starkt när hel lyset var på. Jag tror att många blev irriterade på den.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]