Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kackmannen
#893550
Det började med att antispinn varna i displayen,sen dagen efter kom det varning om fel på styrservo,parkhjälp,citysafe,handbroms,strålkastare...
Plötsligt idag så försvann styrservon i ca 15 sekunder för att sen återgå till normalt. Bokat en tid på bilia i segeltorp 8/9. Har en förlängd garanti MAXITRYGG som jag hoppas gäller...... Någon som varit med om detta ?
V60-2011 D3 MOMENTUM.
Användarvisningsbild
av crumpets
#893556
Låter ju som glapp nånstans när hundra grejer börjar samtidigt! Sådär har det sett ut ibland när man tar ut och sätter tillbaka säkringar i en gammal bil utan att putsa av kontaktplattorna. Glapp->knas. Det går säkert på maxitrygg :)
av kackmannen
#893557
Jo glapp är nog bara förnamnet :P Får hoppas dom varit med om det tidigare bara så det inte blir en 6-mån resa fram å tillbaka...
av kackmannen
#896007
Det var styrdonet till styrservon som ställde till det,slog ut hela can-buss nätet av nån jävligt konstig anledning..MEN det gick på maxitrygg iaf :D
av kriz
#1245860
kackmannen skrev:Det var styrdonet till styrservon som ställde till det,slog ut hela can-buss nätet av nån jävligt konstig anledning..MEN det gick på maxitrygg iaf :D
Hej Kackmannen!

Jag tror jag har precis samma fel som dig, men betydligt värre. Ibland går inte äns min bil igång det går inte äns att läsa av felkoderna. Vart sitter detta styrdon till styrservon? Har du någon kontakt på bilia i segelstorp som man kan kontakta ang detta fel. Har haft min bil på bilia i göteborg, de ville byta ut BCMen för 25000:-

Tack på förhand.
av Knatten
#1385432
Buffar denna tråd med. Har samma symptom på min S60. Vad slutade det med för dig Kriz?

Hittade en annan tråd med samma problem. Där var det ett relä.
av kriz
#1396484
Knatten skrev:Buffar denna tråd med. Har samma symptom på min S60. Vad slutade det med för dig Kriz?

Hittade en annan tråd med samma problem. Där var det ett relä.
Hej Knatten,

Efter 1 års felsökning och kanske ett 10 tal felsökningar hos olika Volvo verkstäder så hittade jag problemet själv. I mitt fall var det kabeln till CANbus systemet som legat och skavt mot en metalbit. Vilket gjorde att när jag svängde så rör sig motorn vilket fick metalbiten att få kontakt med CANbus kabeln.

I slutändan var det bara att dra ner härvan och skala upp den sedan sätta på en krympslang och värma. Fungerat felfritt efter detta.

Mvh,
kriz
av berrabus
#1396499
kriz skrev:Hej Knatten,

Efter 1 års felsökning och kanske ett 10 tal felsökningar hos olika Volvo verkstäder så hittade jag problemet själv. I mitt fall var det kabeln till CANbus systemet som legat och skavt mot en metalbit. Vilket gjorde att när jag svängde så rör sig motorn vilket fick metalbiten att få kontakt med CANbus kabeln.

I slutändan var det bara att dra ner härvan och skala upp den sedan sätta på en krympslang och värma. Fungerat felfritt efter detta.

Mvh,
kriz
Exakt var på bilen hade detta skett?
Tänkte bara så att andra kan kika där med en gång om man har liknande problem.

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]