Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#912112
mange69 skrev:Hej
Vilket kartunderlag är det i Sensus Navigation?
Behöver rapportera in fel i underlaget, men vet inte vart man gör det.
Har för mig att det är Here.com. Där kan jag rapportera in det, men där finns inte felet i det webbaserade kartunderlaget. Synd det inte finns ett smidigt sätt direkt i bilen att rapportera som det gör i många bärbara nav/mobil-appar.
Volvo kör med Navteq kartor.

Vill du "förbättra" dem kan du gå till https://mapreporter.navteq.com/. Räkna med att det tar ett (långt) tag in dina kartor i bilen stämmer med det du rapporterat in.

(Det finns i princip bara två globala leverantörer av kartdata. Tele Atlas som ägs av Tom Tom och Navteq som ägs av Nokia. Sedan lägger företag som Google och Apple på diverse egen data, och kan nästan betraktas som alternativ.)
Användarvisningsbild
av Kite
#912129
Jag har i tidigare bilar använt mig av ex google maps och liknande via mobilen för navigering, dock tycker jag sensus navigation är bättre på grund av föjande:
1. Placering, det behövs ingen extra hållare och dylikt som stör utan det finns en tilltänkt plats redan.
2. Integrering med instrumentklustret, jag får fram turn-by-turn indikering direkt framför mig.
3. Integrering i bilens ljudsystem om man vill ha röstvägledning
4. Den tycks dödräkna i ex tunnlar, gör inte en mobiltelefon utan den tappar bort sig direkt.
5. Integrering via rattknappar.
6. Tillgänglighet (tidigare tycktes alltid batteriet på mobilen ta slut samtidigt som man behövde kartan som mest)
7. Föreslår tankstationer för mig när bränslet börjar ta slut.
av CHSC
#912154
Halverar volvo priset så skulle jag köpt det, trots allt smidigt att slippa mecka med telefonen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#912180
Volvo har redan sänkt priset nu 6900, kostade 9.000kr för inte så längesedan och innan dess tog dom 20.000 för att få navigation.

Business pro kostar utöver business edition 14.000kr (17tkr på xc60) extra och då får man taklucka, navigation, parkeringshjälp fram, det tycker jag är prisvärt! :)
av Malmstroem
#912181
I mitt tycke är största problemet med integrerad navigation att kartorna uppdateras långsamt och sällan.

Webtjänsterna uppdateras snabbare, fristående navigatorer typ Garmin 4 ggr per år. Volvo två gånger om året med gamla kartor...

Dock så tror jag att nästa bil för integrerad navigation. Navigationen i t.ex. Tesla med stor integrerad skärm är väldigt mycket bättre än en lös Garmin eller smartphone. Skulle tro att det samma gäller de nya Volvo som nu kommer.

(20.000 som Volvo tidigare tog, och som BMW fortfarande tar -- knappast värt det. 7.000 som det kostar nu -- troligen värt det).
av Primus
#912299
Jag tycker 7000 lätt är värt pengarna, även om många fristående är bättre i själva navigerandet. Men att slippa mecka med en fristående pryl gör allt tycker jag.
av LazerHawke
#912368
Primus skrev:Jag tycker 7000 lätt är värt pengarna, även om många fristående är bättre i själva navigerandet. Men att slippa mecka med en fristående pryl gör allt tycker jag.
plus fria uppdateringar vilket är bra jämfört med fristående gpser 7000kr värt
av LazerHawke
#929824
hur stort minne minimum/maximum kan jag använda för eventuella navigation updates?
fick min bil i torsdags 18/12 men märkte då att den visar fel hastighet mot vad som är på aktuell vägsträcka dvs är det 80 indikerar den 90 och 70 på 60 borde inte bilen ha färsk mjukvara?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]