Sida 1 av 4
V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 10:43
av Ajajaja
Hej,
Ska byta bil och är inne på en V60 MY2013 el. nyare. Har idag en V50 D2 manuell, tyvärr ett måndagsexemplar men när motorn funkar som den ska går den underbart och är alldeles lagom för oss vad gäller förbrukning och effekt.
Bilen kommer mestadels att användas till långa resor varför jag är lite tveksam till om vi skulle gynnas av en automatlåda. Dock är det ju så fantastiskt bekvämt :)
Anser ni att det är värt att betala det något högre priset på en D3 jämfört med en D2? Skillnaden i effekt är ju förhållandevis liten, ca 20 hk.
Har inte ännu provkört D2 automat men har läst både positiva och negativa kommentarer kring denna kombination. D3 automat har jag provkört och den är riktigt trevlig.
Tack på förhand!
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 10:59
av crumpets
D3:an kommer kännas enormt mycket piggare med sitt vrid. Dessutom sägs det ju att D3 136 egentligen är en 150hk-motor som de bara skrivit fel effektsiffror på. Men lite mer sås kommer den ju helt klart dra. Du måste nog tyvärr provköra båda och sen se om du tycker det är värt pengaskillnaden :) Jag tycker personligen att femman har ett fantastiskt skönt ljud vid gaspådrag, även dieslarna. Struntar du i det försvinner ju en poäng där också.
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 11:00
av Lövet
D3 alla dagar i veckan. D2 är inte alls lika snål i verkligheten som på papperet, går sämre, har högre servicekostnader och sämre andrahandsvärde.
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 11:06
av perhall
En D2 drar kanske 1 kr mindre per mil i bränsle (eller möjligen lite mindre...) om det skijler 6-7 cl/mil. Jag tror det skiljer lite mindre men D2 har ju en lite effektivare automat så ok, 1 kr/mil.
Partikelfilterbyter 12000 mil ca 10000 kr = nästan 1 kr/mil.
I övrigt kortare serviceintervaller 2000/1år mot 3000mil/1 år.
Sen är det ju lite mindre olja i D2, den är lite billigare att försäkra och drar lite mindre däck eftersom den har så lite vrid...
så summa summarum: D3 är piggare, går mjukare och kostar nog i slutändan exakt lika mycket att äga.
PH
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 11:15
av Lövet
Dock är det inget partikelfilterbyte på D2an längre. Men den har ett mycket dyrare kamremsbyte och det sker vid 14k mil istället för 18k mil.
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 11:33
av perhall
OK, sorry... inte ens behovsstyrt partikelfilterbyte? Då kanske det blir 25 öre billigare per mil med en D2 PS jfr med D3 aut... 500 kronor om året...
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 11:44
av crumpets
Behovsstyrt har ju alla dieslar! :)
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 12:23
av perhall
Då kan man ju tänka sig att D2:s filter håller kortare än D3:s...
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 13:29
av waiko
Har v50d2 my11 nu men sneglar lite på en t3 på antingen v40 eller v60. Nån som har erfarenheter om denna motor på respektive bil? Kostnader med service mm. Åf vill gärna pusha för d2 motor.
Re: V60 D2 el. D3 automat?
Postat: tis 05 aug 2014, 13:35
av perhall
Varför? En T3 är billigare att köpa, billig i skatt, billig service, snål, pålitlig.. och avsevärt piggare. Och tystare.
PH