Sida 1 av 3
D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 18:57
av Mike_H
Hej!
Jag ska köpa en ny V60 med den ny 181-hästars motorn som verkligen förvånade mig på alla sätt. Fin gång, tyst och stark!
Hursom så såg att Volvo nu bjuder på AWD och automatlåda vid köp av V60 Business Edition. Toppen tänkte jag efter att ha provkört och gjorde ganska rejäl research de senaste veckorna. Jag bygger ihop en spec för att skicka till min säljare när jag upptäcker att om man väljer AWD så får man den gamla 6-växlade lådan istället för den nya 8-växlade! Och än värre om man går "utanför kampanjen" och väljer FWD + automat så blir bilen 20 000 dyrare!
Så, frågan är nu. Den 8-växlade är jag nöjd med. Klart jämförbar med BMWs 8-växlade lådor, om än inte riktigt lika rapp (speciellt under nedväxling).
Den 6-växlade lådan tror jag inte att jag har kört. Men tidigare Volvo-automatare (4 och 5-växlade) har ju varit riktigt dåliga om vi ska vara ärliga. Hur är den 6-växlade? Är det värt prispåslaget? Dessutom tappar man också AWD vilket är trevligt vintertid.
Re: D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 19:16
av Momentum
AWD - Sex växlad låda - och den gamla motorn, nu "trimmad" till 181 hk istället för 163
FWD - Åtta växlar - och den nya VEA motorn, på 181 hk
Just nu skickar man iväg den gamla femman, med den gamla sex växlade lådan, med noll i prispåslag för AWD och automat
Nya VEA motorn finns inte med nya åtta stegs lådan och AWD
Re: D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 19:29
av Grodan99
Tips....sök i forumet. Finns väl ett antal trådar om denna fråga nu.
Re: D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 19:40
av Mike_H
Grodan99 skrev:Tips....sök i forumet. Finns väl ett antal trådar om denna fråga nu.
Peka gärna, jag har sökt. Har dom kört den här kampanjen längre? Trodde det var en hyfsat ny kampanj och att frågan inte diskuterats. Men visst, tack för tipset..........
Re: D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 19:42
av Mike_H
Momentum skrev:AWD - Sex växlad låda - och den gamla motorn, nu "trimmad" till 181 hk istället för 163
FWD - Åtta växlar - och den nya VEA motorn, på 181 hk
Just nu skickar man iväg den gamla femman, med den gamla sex växlade lådan, med noll i prispåslag för AWD och automat
Nya VEA motorn finns inte med nya åtta stegs lådan och AWD
Aha, så AWD är inte ens nya VEA-motorn. Jag förstår, då kanske prispåslaget ändå på någonstans känns rimligt. Frågan är hur många icke initierade förstår att det är den gamla motorn som trimmats upp till 181? Tyckte det var märkligt när det stod 5 cylindrar i offerten, men antog att det var en felskrivning.
Re: D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 20:18
av Momentum
Mike_H skrev:Frågan är hur många icke initierade förstår att det är den gamla motorn som trimmats upp till 181? Tyckte det var märkligt när det stod 5 cylindrar i offerten, men antog att det var en felskrivning.
Ja eller om man ska säga att den bara är strypt från D5:ans 215 till 181 mot tidigare strypning till 163
Samma motor - många effeklägen, bara mjukvara till motorn, då VEA kom med 181 så släppte man fram lite mera hk, från 163 till 181, men den kan lika gärna leverera 215 hk som D5:a, bara mjukvara och marknadsstrategi
Om du vill ha AWD skulle jag utan tvekan ta den gamla motorn och låda, lite omodernt, lite mera bränsle, men en försumbar merkostnad mot vad bilar tappar i värde rent generellt
Re: D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 21:50
av Exquattro
Misstänker att Volvos marknadsavdelning har valt att skruva upp lite på effektknappen på gamla AWD 5:an så den också har 181hk för att förvilla icke insatta. Alla håller ju inte till på forumet och är 100% pålästa. Dock har uppgiven bränsleförbrukning sänkts(till ung.samma tal som Passat

), accelerationen blivit ganska märkbart bättre(ung.som Passat

) men automaten är ju densamma gamla 6-stegs slirautomat.(Verkligen inte som Passat :( ) Dock är ju Volvolådan välbeprövad och håller bra, men slirar ju på ett helt annat sätt än nyare lådor, som t.ex. den nya 8-stegs eller DSG. Jag är dock hyfsat nöjd med min "gamla" D4 AWD och står också i valet o kvalet vilken jag ska välja om det blir en ny Volvo.
Re: D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 23:27
av Lövet
Skillnaden i förbrukning i verkligheten är långt mindre än Volvo uppger mellan nya VEA motorn och gamla femman. Jag skulle lätt valt femman, trevligare motorljud och dessutom fyrhjulsdrift.
Re: D4 AWD vs D4
Postat: tis 08 jul 2014, 23:41
av simonhalmstad
Bättre bottendrag i D4 awd tycker jag.
Re: D4 AWD vs D4
Postat: ons 09 jul 2014, 01:11
av riha
Momentum skrev:Mike_H skrev:Frågan är hur många icke initierade förstår att det är den gamla motorn som trimmats upp till 181? Tyckte det var märkligt när det stod 5 cylindrar i offerten, men antog att det var en felskrivning.
Ja eller om man ska säga att den bara är strypt från D5:ans 215 till 181 mot tidigare strypning till 163
Samma motor - många effeklägen, bara mjukvara till motorn, då VEA kom med 181 så släppte man fram lite mera hk, från 163 till 181, men den kan lika gärna leverera 215 hk som D5:a, bara mjukvara och marknadsstrategi
Om du vill ha AWD skulle jag utan tvekan ta den gamla motorn och låda, lite omodernt, lite mera bränsle, men en försumbar merkostnad mot vad bilar tappar i värde rent generellt
AWD går BARA att får med den gamla 5-cyl motorn!
AWD i kombination med nya VEA (4-cyl) kommer först i samband med kommande XC90, sen kommer det smitta av sig vidare ner bland andra modellerna. Ryktet går också att AWD framöver endast kommer vara i samband med eldrift bak (hybrid), men det kan också vara så att det endast gäller kommande XC90, dock återstår det och se.