Sida 1 av 2
V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: mån 07 jul 2014, 21:12
av Droopy
Sitter just nu i en lånebil från verkstaden, en V60 MY12 D2 AUT och måste såga att det är nog den mest misslyckade kombon av alla.
bilen går knappt att framföra ryckfritt på i låga hastigheter och start/stopp blir man ju bara trött på, det blir en ryckig färd med alla sart/stopp.
Lådan växlar ju så otroligt seeeeeegt och det blir som en gummisnoddseffekt mellan växlingarna. Ska det här vara det modernaste Volvo har i automatlådeväg el fins det fler varianter beroende på bilmodell?
Sedan tycker jag komforten är dårlig för att vara en så pass ny bil, nu var det ett morrande ljud i denna ( lät som ett hjullager ) så det påverkade såklart ochså men >V60 har en bra bit kvar till V70in komfort, tyvär.
Funderar själv på att ev köpa en T5a och den går ju bara att få med Automat, visserligen en nyare låda men iaf, man blev ju starkt avskräkt av V60in, min gamla ford granada växlade ju bättre.
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: mån 07 jul 2014, 23:40
av Perra83
Testkör en normal V60 typ D4 eller ännu bättre den motorn och utrustning som du är intresserad av. Tråkigt att du tyckte D2an var/är så trälig.
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: ons 09 jul 2014, 00:00
av simonhalmstad
Tycker d2 aut. Är en bra kombi. Iallafall i V40 bilarna, automaten powershift är riktigt bra, tycker den växlar bättre än den vanliga automaten. Det enda man inte ska göra med den är att göra kickdown i början känns som det tar 1 sec innan den börja drivas framåt. Men gasar man lite försiktigt funkar den riktigt fint. :)
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: ons 09 jul 2014, 00:03
av Lövet
Vad är det som är bättre komfortmässigt med V70? Jag har haft V70II med 16" och 17" samt V60 med 16", 17" och 18" däck. V70 är inte tystare, har inte skönare fjädring. Vad är bättre?
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: ons 09 jul 2014, 08:47
av MartinS
Jag upplever V70 som avsevärt tystare och mycket komfortablare än V60. Men en "vanlig V60" är också avsevärt roligare att köra än en "vanlig V70".
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: ons 09 jul 2014, 12:08
av SweRonin
Lövet skrev:Vad är det som är bättre komfortmässigt med V70? Jag har haft V70II med 16" och 17" samt V60 med 16", 17" och 18" däck. V70 är inte tystare, har inte skönare fjädring. Vad är bättre?
Svårt å säga vad andra tycker är skönt då alla är olika.
Lika med vad man tycker är snyggt å fult.
Jag personligen tycker att V70/ xc70 som jag hade var mjukare över gupp/ hål/ brunnar osv kanske bättre fjädrar lr nått?
Men jag tycker att min nu xc60 är tystare och skönare att åka på jämna vägar men hårt på gubbar som sagt Å jag kör med 17" för att få bästa komfort
Och dom s60/v60 jag kört tycker jag är samma som ovan
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: ons 09 jul 2014, 18:49
av perhall
V70 är tystare än V60, helt klart.
Det verkar ju alla som kör båda tycka (inkl jag) samt V70 är ju alltid tystast i tester, det är inte V60.
Min V70 är f ö lika tyst som, eller tystare, än BMW F11 och Audi A6 Allroad.
F ö tycker jag också att D2 är apslö..
PH
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: ons 09 jul 2014, 19:39
av Droopy
Lövet skrev:Vad är det som är bättre komfortmässigt med V70? Jag har haft V70II med 16" och 17" samt V60 med 16", 17" och 18" däck. V70 är inte tystare, har inte skönare fjädring. Vad är bättre?
Tystare, mjukare fjädring, ligger bättre på vägen i farter runt 120-140
Den V60in jag har nu känner man ju varenda brunslock i och motorljudet är ju bara för bedrövligt. Nu kör jag ju en bensinare och ingen av vvolvos dieslar har den tysta gången som en T4a har.
Så allt är väl i princip bättre i en V70
Har nog kört 5-6 V60 2-3 V40 och ett antal V70 de senaste 2-3åren så jag är inet helt ute och cycklar.
Men detta är ju såklart mina åsikter och det fisn säkert de som tycker tvärtom.
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: ons 09 jul 2014, 19:47
av swed
Är i liknande situation, har min bil på plåtverkstad så jag har hyrbil en vecka (minst).
Fick en V70II D2 aut, bara (bara för en hyrbil) gått 3k mil så den är nog hyfsat ny.
Kanske inte så konstigt att jag tycker den är slö, tyngre bil och >200 hk mindre... :???:
Men jag tycker också att automaten är ett under av seghet, automaten i min bil är inte värdens rappaste men den här...
Och vad det gäller komfort så tycker jag följande:
* aningen mer däcksljud i min V60 (18" mot 16") men om jag jämför mot mina 17" friktion så går min V60 tystare.
* mindre vindljud i min, kanske beror på mina laminerade rutor i V60:n.
* fjädringskomforten om jag har mina stötdämpare i comfort-läget likvärdig.
* V70:n går aningens mjukare över broskarvar o.dyl.
* vad det gäller styrning och "kurvvillighet" så är V60:n hästlängder bättre.
Jag tycker att det är rätt stor skillnad på fjädringskomfort mellan V70 och XC70, XC:n mycket mjukare/behagligare.
Jag tycker V60 med Four-C och laminerade rutor är bästa kompromissen mellan körglädje och komfort.
Och jag tycker XC70 med samma utrustning är överlägset den komfortablaste bilen, A6 & 5-serie inräknat.
Bosse
Re: V60 D2 Aut vilken pina att framföra
Postat: ons 09 jul 2014, 21:17
av Lövet
perhall skrev:V70 är tystare än V60, helt klart.
Det verkar ju alla som kör båda tycka (inkl jag) samt V70 är ju alltid tystast i tester, det är inte V60.
Min V70 är f ö lika tyst som, eller tystare, än BMW F11 och Audi A6 Allroad.
F ö tycker jag också att D2 är apslö..
PH
Synd att både Automotorsport och Teknikens värld har låst in sina tester på nätet numera. Annars hade vi kunnat få siffror på det. Är nämligen inte övertygad att V70 är tystare. Tror det skiljer mer mellan två v70 med olika däck än v70/v60 med samma däck. Saknar ingenting av min gamla V70 förutom bakluckan.