Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
#877066
Dags att byta bil.
Då vi kör Max 1500mil (mycket stadskörning) om året. Så kikar åt en V60 med T3 eller T4 motorn, hur är den i bränsleförbrukning, service, karaktär, problem, etc
Är det samma motorer med annan programvara? Stor skillnad på T3 & T4 körmässigt? Har en T3 i närheten, men testa en T4 så blir det att åka en bit för att prova.

Kör idag en V70N 2,4 2005 och tanken var väl att byta till en något mindre bil, gärna med något lägre bränsleförbrukning, men inte tröttare än V70n.

//
av Aman
#877230
Hej
Hur bråttom har du att byta bil? Nästa år kommer nya VEA T3 och T4 och dagens T3 och T4 kommer att försvinna ( Ford motorer i dag)
De nya går troligen att beställa i slutet på året, väntar själv på dessa. Enligt uppgifter skall en VEA T4 vara på 190hk/300Nm, och så får du dessutom en riktig Volvo motor under huven.
av Lövet
#877276
Har haft en T3. Problemfri och bra motor. Knäpptyst i konstant fart, även vid motorväg. Att den skulle vara dålig för att den har ursprung hos Ford är obefogat. Den duger åt BMW (mini) så den duger åt Volvo...

T3 och T4 upplevs identiskt upp till runt 4500 rpm. Inte konstigt då det är samma motor med samma vridmoment. Endast toppeffekten skiljer.

Förbrukning runt 0,75 och då var jag inte rädd för gasen direkt.
Användarvisningsbild
av crumpets
#877286
Jag har en T3 som hyrbil nu i väntan på att min ska bli klar på verkstan, en D3:a. T3 är i princip inte hörbar annat än vid fullt gaspådrag och 3000+ rpm. Helt otroligt tyst och mjuk motor, skulle nästan kunna vara en elbil man sitter i efter att vara van vid dieselmullret.
De ska vara billiga att serva och det är sällan man läser om några problem med dem. Du lär bli mycket nöjd med en sån snurra.
av Taxmannen
#877293
Har en T3 my14. Har kört 18000km. Jag hade väldiigt svårt att välja mellan T3 och D3. Båda är säkert riktigt bra, men jag har varit nöjd med T3. Kunde kanske vara lite piggare på höga varv.
Förbrukningen har varit hittills ca. 7,2liter/100km. Inga problem. Dricker inte olja så som TFSI.
av Aman
#877317
Hej
Kanske låter bra nu denna T3,T4 men motorn är gammal och har ett par år på nacken. Inget som jag skulle vilja köpa och lägga pengar på, när nya motorer är på gång i år, och dessutom utvecklade av Volvo. Det är väl det man vill ha ? En modern motor från Volvo utvecklad för framtiden.
Att den nuvarande T3, från Ford, upplevs bra nu är väl en sak. Kan inte tänka mig att ersättaren VEA kommer att prestera sämre på något plan, då den nya motorn har högre krav på effekt och förbrukning än sin föregångare.
av perhall
#877348
Att motorn är gammal stämmer inte, den är 3-4 år som grundkonstruktion, många andra motorer på marknaden är 10-15 år...
Har inte hört om några fel med den. Går tyst och snålt. S/S fungerar utmärkt. En familjemedlem har en S60 T3 och kör den kring 0,7 med mycket stadskörning. Kör dock klart lugnt. Min V70 T4 med samma motor (som det ju faktiskt är) är fascinerande snål måste jag säga..
Intressant att man from någon gång under MY12 valde en högre utväxling till S60T3 än till T4 så den drar mindre men är också segare...
PH
#877405
Att Volvo fortfarande har kvar T2/T3/T4 beror väl på att dom redan anser att den är bra och bränsleeffektiv, en ny bensin Drive-E motor kommer antagligen inte förbruka jättemycket mindre. Men den Drive-E T5 245hk sänktes med 2 dl jämfört med fordsnurran 240hp T5. Det kommer troligtvis ingen ersättare för T4F heller. Den är redan borta för ett antal modeller.
av Lövet
#877468
Frågan är om det skiljer 2dl i verkligheten. Diesel-VEA är ju inte i närheten av sin förbrukning i EU-cykeln i verkligheten. Skiljde ju bara några centiliter när den D4 testades mot gamla dieselfemman.

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]