Sida 1 av 2

Massa råd på en gång :)

Postat: sön 29 jun 2014, 23:33
av D5Mikhael
Hej har precis köpt en s60 D5a från 2011 med automatlåda.
Min första fråga gäller sänkningsats eller bc racing coilovers.
Hade bc coils på min gamla v70n o fick en helt otrolig väghållning :)
Men tyvärr slet dom en hel del på stabstag o bussningar :(
Men vill ha bilen ganska låg :) men har ingen lust o förstöra bussningar mm då det känns som o köra en ny bil nu.
Alternativet är sänkningsfjädrar men har ingen som helst erfarenhet av såna :/
Min andra fråga är att jag ska lämna in bilen på chippningen snarast :)
Jag har alltid använt mig av Tm Chiptuning o varit super nöjd :)
Men är ju öppen för förslag då jag vill ha så mycket kräm som bara går o få :)
Självklart måste automatlådan tåla kraften :/
Är det nåt annat jag bör tänka på ?
Eller om nån har några bra råd på nån snygg styling till den nya s60 modellen ?
Tack på förhand. Mvh Micke

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: mån 30 jun 2014, 13:49
av crumpets
Jag hade kört modellanpassade sänkfjädrar. Finns t.ex. Eibach som ger typ -35mm eller nåt sånt, tillräckligt för att bilen ska kännas hyfsat låg, men inte äter chassidelar alltför jävligt.

Chippning hade jag kört på polestar om jag inte hade råd att pynta ett motorbyte själv. Lär ju vara nya dubbelturbo D5-an och den är ju hyfsat problemfri men det beror ju på hur mycket pengar du har liggande. Sätt dig aldrig i en sits där du kan rasa motorn och står utan möjlighet att köpa en ny, så bilen bara blir stående. Har du pengar nog att ersätta en motor eller v-låda hade jag kört på Rica. 245hk/500Nm och allmänt gott renommé i volvokretsar.

Stylingprylar har väl tyvärr inte kommit så jättemycket till nya modellen ännu. Schyssta fälgar och lite sänkning räcker ju en bra bit ändå.

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: mån 30 jun 2014, 13:58
av Lövet
Visst ska man vara försiktig men jag vet nog inte ett enda totalras på Volvo diesel som berott på chippning. Nästan alla man läser om beror på ac-pumpshaveri. Håll dig till kända trimfirmor som varit verksamma en längre tid så går det bra. Polestar är förstås att föredra eftersom det är Volvo själva som gör trimmet då, men jag ser det inte som en absolut nödvändighet.

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: ons 27 aug 2014, 06:16
av D5Mikhael
Hej glömt skriva. Det ligger en kartong med Bc racing coilovers Br serien hemma :)
Så nu ska dom bara på :) har även hittat en uppsättning 20" ixion 2 ( svart )
Tror ni det blir för stort med 20" fälgar ?
Nu har jag en ny R Design framspoiler på / nya vindavvisare som ligger hemma / coilsen ligger hemma / nya 18" ixion fälgar. Så nu ska allt på bara :) nån som har några andra bra förslag på o lyfta utseendet ? Jag vill helst ha en ren styling helst bara Volvo original delar.
Jag letar efter en diffusor bak. Men finns det inga snygga kjolar ? Har sett några på en Black R där det gick som en silvrig linje längs med i nederkant på sidorna. OBS inte dom vanliga helsilvriga kjolarna.
Tack för alla tips o råd :)

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: ons 27 aug 2014, 08:01
av crumpets
Det blir grymt med 20"! (Men skippa vindavvisarna för det ser ut som skit på alla bilar :oops: )

Jag tycker det låter som du har allt man "ska ha" :) Börjar du lasta på mer kommer det bara se överdrivet ut. Lite sänkning, 20 tummare och R-design gör verkligen susen för S60!

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: ons 27 aug 2014, 08:59
av iigloo
crumpets skrev:Jag hade kört modellanpassade sänkfjädrar. Finns t.ex. Eibach som ger typ -35mm eller nåt sånt, tillräckligt för att bilen ska kännas hyfsat låg, men inte äter chassidelar alltför jävligt.

Chippning hade jag kört på polestar om jag inte hade råd att pynta ett motorbyte själv. Lär ju vara nya dubbelturbo D5-an och den är ju hyfsat problemfri men det beror ju på hur mycket pengar du har liggande. Sätt dig aldrig i en sits där du kan rasa motorn och står utan möjlighet att köpa en ny, så bilen bara blir stående. Har du pengar nog att ersätta en motor eller v-låda hade jag kört på Rica. 245hk/500Nm och allmänt gott renommé i volvokretsar.

Stylingprylar har väl tyvärr inte kommit så jättemycket till nya modellen ännu. Schyssta fälgar och lite sänkning räcker ju en bra bit ändå.
2011 har 205hk och från 2012 var det 215hk. Polestar och RICA har olika effekter för bägge. Vad som skiljer vet jag inte riktigt. Kan det vara så att den senare motorkonstruktionen, som används idag, är den med dubbelturbo?

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: ons 27 aug 2014, 09:56
av Lövet
Det är dubbelturbo i båda.
Min gissning är att det bara är motorstyrningen som skiljer.

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: ons 27 aug 2014, 11:32
av iigloo
Lövet skrev:Det är dubbelturbo i båda.
Min gissning är att det bara är motorstyrningen som skiljer.
Det kan inte stämma då 205hk motorn inte går att få samma effekt ur som 215hk motorn, enligt bla RICA och Autostable.

Kan inte vara annat än hårdvaran. Ska ta mig tid och "forska" lite :D

EDIT: Hittade en artikel som skriver om ämnet. Är en mobillänk.

http://mobil.aftonbladet.se/kampanj/ark ... 2886401.ab

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: ons 27 aug 2014, 13:05
av Lövet
Av det man läser i länken verkar 215hk motorn vara mindre lämplig för chippning än 205hk eftersom massor av delar är klenare.

Re: Massa råd på en gång :)

Postat: ons 27 aug 2014, 22:22
av iigloo
Lövet skrev:Av det man läser i länken verkar 215hk motorn vara mindre lämplig för chippning än 205hk eftersom massor av delar är klenare.
De är INTE klenare. De är av lättare material.